dinsdag 27 januari 2015

De beste hypotheek is GEEN hypotheek.

"Geld dat je niet hebt kun je niet uitgeven." Een uitspraak die in mijn jeugd wel eens door mijn moeder gedaan werd. Geld lenen is iets dat ik vrijwel nooit heb hoeven doen gelukkig.

Een hypotheek is een lening waar de meeste mensen niet onderuit komen, ik ook niet.
Maar zo snel mogelijk weer van deze lening af te willen is dan een logisch gevolg waarbij het streven naar meer vrijheid de belangrijkste drijfveer is.

Een half jaar geleden wist ik zo goed als niets van hypotheken maar tegenwoordig is het gelukkig een stuk makkelijker geworden. Er bestaan nl. nog maar 2 soorten waarbij je 30 jaar lang je hypotheekrente mag aftrekken bij de belastingen. Annuïteiten en lineaire hypotheek zijn deze 2 vormen.

De meest agressieve vorm is de lineaire hypotheek met als nadeel dat de lasten in het begin wat hoger zijn. "De beste hypotheek is geen hypotheek." Deze quote is van een adviseur van (jazeker!) de hypotheker. Dit krijgt vorm in de eerste tip:

1) neem een zo klein mogelijke hypotheek op (breng eigen geld in om het hypotheekbedrag te verkleinen)

2) los lineair af als je dit kunt opbrengen

3) beschouw de bruto maandlast als netto maandlast en

4) benut de belastingteruggave om extra af te lossen.

Bij het bieden op de woning heb ik rekening gehouden met het feit dat ik perse lineaire hypotheek wilde. De hoogte van het maximale bedrag bleef hierdoor wat lager dan het geval zou zijn geweest met een annuïteitenhypotheek. Tip 2 en 1 stonden voor mij dus andersom!

3 opmerkingen:

  1. Wat leuk om je blog te lezen!
    Wij hebben ook gekozen voor een lineaire hypotheek met variabele rente, afgesloten op 30-12-2013.
    Gelukkig is deze tot nu toe alleen gezakt, ik moet wel zeggen dat manlief en ik van mening zijn dat op dit moment de variabele rente de meest stabiele is ☺. Wij zien nl. wel regelmatig de langlooprentes wijzigen, maar onze is maar 1 keer gezakt naar 2,2%, maar ons hoor je niet klagen hoor! Wij leggen trouwens wel elke maand het bedrag apart dat we
    bij 4% rente kwijt zouden zijn en alles wat overblijft plus de HRA wordt extra afgelost. Hoe vangen jullie evt. schommelingen op? Groetjes Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Yvon,

    leuk om te lezen! Nee, hier valt ook niks te klagen :-) Schommelingen opvangen? Een verhoging betekent minder extra aflossen. Mocht de rente echt flink gaan stijgen (en dat ziet er nog lang niet naar uit) dan wellicht vastzetten. Maar ik denk dat als een bezetene (extra) aflossen elke rentestijging opvangt, Een eventuele hogere variabele rente zal dan over een kleiner hypotheekbedrag gerekend worden dan dat er zou staan als ik nu al een hogere vaste rente zou hebben en minder had kunnen aflossen.
    groetjes,

    Mark

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, en een verlaging hoeft natuurlijk helemaal niet opgevangen te worden. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen