woensdag 10 februari 2016

12 tips voor het afsluiten van een hypotheek

Vanmorgen had ik in mijn mailbox een reactie van de tussenpersoon omtrent lagere rentetarieven dan NHG hypotheken.

Mijn vraag was dus:

Mijn hypotheek is er een MET NHG en staat 10 jaar rentevast voor 2,25%.
De originele hypotheeksom was €190.000,-. Stel dat ik over bijv. 7 jaar de helft heb afgelost en dat er dus nog een som resteert van €95.000,-. Stel dat op dat moment voor hypotheken ZONDER NHG binnen de laagste risicoklasse (MW<55%) de rente daalt tot onder 2,25%. 

Mijn vraag: wordt dan mijn hypotheekrente (dus MET NHG) dan ook automatisch naar beneden aangepast?
Als het antwoord "nee" is dan vraag ik me af:
1) waarom niet?
2) wordt de rente dan tenminste aan het eind van de looptijd, als ik dat wil, wel aangepast naar het meest gunstige tarief, dat wil zeggen: in een non-NHG categorie als die gunstiger is?


Reactie ASR 10-02-2016:

De hypotheekrente wordt NIET automatisch aangepast. ASR geeft wel middels een schrijven naar de klant een signaal af dat de rente in een andere risicoklasse voordeliger is (na bijvoorbeeld een extra aflossing). Dit kan dan met de tussenpersoon verder besproken worden. Aangezien dit allemaal nog in de kinderschoenen staat kunnen zij er momenteel nog niet veel meer over vertellen.
  
Onze excuses, ook namens ASR, dat het zo lang heeft geduurd.

Wij vertrouwen erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, mochten er verder nog vragen zijn dan horen wij dat graag.

Wel een keurige reactie dus. Het is dus zaak de rentestanden te blijven volgen en zelf in de gaten te houden of en wanneer er een lagere rente mogelijk gaat zijn. De opmerking over "in de kinderschoenen" staan vind ik wel een beetje apart. De mensen van A.S.R. hebben volgens mijn jarenlange ervaring met het verstrekken van hypotheken. Wanneer de directie besluit dat het verstandig is rentes dusdanig te verlagen dat hypotheken met NHG niet meer de laagste rente krijgen lijkt het mij logisch dat over alle mogelijke gevolgen is nagedacht. Maar misschien leg ik de lat te hoog?

Overigens: de (hypoheek-)rentes dalen nog steeds!


De oorzaken:

  • Meer concurrentie op de hypotheekmarkt waardoor de 3 grote banken (ING/RABO/ABN-Amro) eind 2015 voor het eerst minder dan 50% van de markt in handen hadden.
  • De Europese Centrale Bank (ECB) houdt al geruime tijd haar rentetarieven uitzonderlijk laag.
  • Onrust op internationale financiële markten. 
    • Deze onrust heeft te maken met zorgen over de Chinese economie en ook met de lage prijzen van grondstoffen (vooral die van olie). Mede daardoor blijft de inflatie laag.
    • Daar komt bij dat de laatste economische cijfers over Europa en de VS wat tegenvallen.
Het lijkt dus zo te zijn dat het komende jaar de rente gelijk blijft of misschien nog wel iets verder daalt. Als ik iemand advies zou moeten geven die NU een huis wil kopen en een hypotheek gaat afsluiten dan zou ik zeggen:

1) Ik ben geen hypotheekadviseur, maar als je het ECHT wilt weten:
2) Kies voor een lineaire hypotheek en pas de hoogte van je maximale hypotheeksom daar op af,
3) Gebruik (een deel van) eigen geld om de hypotheek zo klein mogelijk te maken,
4) Ga extra aflossen,
5) Kies voor een hypotheekverstrekker die extra aflossen beloont,
6) Laat je hypotheekrenteaftrek (HRA) jaarlijks en niet maandelijks uitbetalen oftewel: beschouw je bruto maandlasten als NETTO maandlasten waardoor de belastingteruggaaf als een fijn extraatje voelt,
7) Gebruik de jaarlijkse belastingteruggaaf om extra af te lossen
8) De rente lijkt het komende jaar nog NIET te gaan stijgen: niet langdurig vastzetten!
9) Kies voor een 1-jaars rente (die is bij de meeste verstrekkers de goedkoopste),
10) Bekijk over een jaar of langer vastzetten dan verstandig is,
11) Maak van het extra aflossen en sport door bijv. een BLOG bij te houden,
12) Vertrouw niet te veel op tussenpersonen maar hou zelf actuele ontwikkelingen bij.

Zo daar is het: 12 tips voor het afsluiten van een hypotheek! :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten