zaterdag 30 april 2016

Smeerlappen-deel 2 [update 30 april]

Na een weekje relaxen in Barcelona zojuist de mail maar eens geopend en, helaas, nog geen reactie van de A.S.R. ontvangen. Ik heb daarom maar weer eens een mailtje uitgedaan naar de tussenpersoon:

Goedemorgen Xxxxx,

Je mailtje waarin je de A.S.R. verzocht om mij de hypotheekvoorwaarden op te sturen is nu 10 dagen geleden verstuurd.
Heb je al iets gehoord van de A.S.R.? Ik in ieder geval nog niet.

Ik hoor graag van je.

met vriendelijke groeten,

Hmm, ik denk dat als ik a.s. dinsdag nog niets gehoord heb ik maar eens ga bellen.

Nieuws: Hypotheekrente in Europa:

Gemiddeld bedragen de leenkosten voor een hypotheek in de eurozone 2,20 %. Vergeleken met een jaar geleden is dat 0,17 % lager.

In Ierland zijn consumenten gemiddeld het duurst uit voor een hypotheeklening, namelijk 3,35 %. Finland is met 1,19 %het goedkoopst. Nederland staat met 2,75 % aan leenkosten op de 5e plek, iets duurder dan Griekenland (2,59 %) .

Met deze interactieve grafiek brengt de Europese Centrale Bank (ECB) de leenkosten voor consumenten en bedrijven in de eurolanden in beeld.

Voor bedrijven liggen de cijfers trouwens anders. Gemiddeld bedragen de kosten voor krediet in de eurozone 1,98 %, een daling van 0,38 % ten opzichte van een jaar geleden. Bedrijven in Griekenland zijn met 5,15 % het duurst uit, gevolgd door Cyprus, Malta en Portugal. Het goedkoopst is het voor bedrijven in Luxemburg en Nederland, met respectievelijk 1,19 % en 1,50 %.

De leenkosten hangen samen met het ruime monetaire beleid van de ECB. Die koopt grote hoeveelheden schulden op en heeft de rente verlaagd naar 0 %. Kosten voor een hypotheek of een krediet zijn gerelateerd aan de kosten op de kapitaalmarkten en de kredietrisico's die banken lopen.

Bedrijven zijn in Nederland dus verhoudingsgewijs goedkoper uit dan huishoudens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten