vrijdag 21 oktober 2016

Nooit meer ROOD staan?

Rood staan

Vanaf 1 december worden nieuwe regels van kracht, waardoor kleine en kortlopende rekeningen > €250 ook al aangemeld moeten worden. Als je dus bijvoorbeeld 500 euro rood mag staan op je betaalrekening, wordt dat aangemeld bij het BKR. Of je er nu gebruik van maakt of niet.



Ik heb gelijk even onze situatie bekeken en op de gezamenlijke rekening kunnen we niet rood staan, prima. Op mijn persoonlijke rekening was de automatische limiet ooit 1000 gulden, later omgezet naar €1000. Zelf had ik het al verkleind naar €500 en vandaag naar €0 gezet. Zo'n kleine buffer vond ik altijd wel handig en het kwam regelmatig voor dat ik hem nodig had.

Maar dat betekent dus dat vanaf nu de cijfers altijd in het zwart moeten blijven, ok, moet lukken denk ik! Misschien word ik er wel wat zuiniger van. Sowieso zorgen voor een buffer op alle lopende rekeningen en voor extreme noodgevallen hebben we nog onze creditcard.

BKR

Nu is een BKR-registratie op zich niet erg. Als je gewoon alles op tijd betaalt, is het niet veel meer dan een registratie. Maar als je bijvoorbeeld een hypotheek wilt afsluiten, dan wordt rekening gehouden met de kredietmogelijkheden die je hebt. Volgens Vereniging Eigen Huis zou je met een limiet van €500 op je betaalrekening al €2800 minder aan hypotheek kunnen krijgen. Bij een limiet van €1500 loopt dit verschil op tot ca. €8400. Onze creditcard (met een limiet van €2500) zou dan zorgen voor een verschil van ca. €14.000!
 
Ergens is dit toch wel vreemd als je nagaat dat het kunnen verkrijgen/bezitten van een creditcard op andere momenten wordt gezien als aantoning van je kredietwaardigheid.
Hoe dan ook: ik ben benieuwd hoeveel mensen hun limiet naar 0 gaan zetten.

Ik vind het op zich een goede maatregel, want als je €500 (of meer) kunt rood staan op je rekening, €2500 (of meer) op je creditcard, een auto kunt kopen via personal lease, een studieschuld aan het afbetalen bent en goederen (bijv. een bankstel of televisie) op afbetaling koopt, dan steven je toch snel af op pittige bedragen.
Ik ben trouwens van mening dat als je geld niet hebt het ook niet kunt uitgeven (uitgezonderd hypotheek voor een huis) dus iets op afbetaling kopen wil ik gewoon echt helemaal NOOIT doen.

Auto's

Oke, één (soort van) uitzondering: de (kleine en zuinige) auto die ik in 2012 kocht had een 50-50 deal. Dat betekent dat je de helft van het geld nog 2 jaar op een spaarrekening/deposito kunt parkeren om het daarna pas te betalen. Omdat er geen rente gerekend werd, en er dus alleen maar voordeel te halen viel, heb ik hieraan meegedaan. Ook ik heb dus een tijdje een BKR-registratie gehad :-)
Overigens korter dan de maximale 2 jaar, ik kreeg een relatie en voorzag samenwonen/huis kopen...

Nu ik toch over auto's begonnen ben, morgen maar eens een bericht over de auto's die ik in de loop der jaren versleten heb. Veel mee meegemaakt...misschien maar een hele (foto-)serie?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten