zaterdag 12 november 2016

Extra aflossing

De reden voor het openen van deze blog was natuurlijk het (versneld) aflossen van onze hypotheek en is de laatste tijd een beetje onderbelicht gebleven.

Een van de redenen hiervoor is dat tussen okt 2015 en aug 2016 er maar 1 extra aflossing is geweest (jan 2016). Na een extra aflossing van €500,- in september lossen we nu maandelijks automatisch extra €100 af. Ik verwacht dat we dit tot ongeveer mei 2017 zo zullen laten om geld over te houden voor het opbouwen van een spaarbuffer en voor onze bruiloft.

Daarna zullen we eens kijken hoeveel we maandelijks willen aflossen en sparen. Ik zit zelf te denken aan een minimale spaarbuffer van €10.000,- en dat we deze niet onnodig laten oplopen omdat, u weet het al, spaargeld bijna niets oplevert.

Dus zodra we de gewenste buffer hebben kan het extra aflossen weer geaccelereerd worden!

Ik ben erg blij met het feit dat het extra aflossen nu lukt via een automatische overschrijving.
Na elke overschrijving krijgen we via de post een bevestiging waarna er later nog een envelop op de mat valt waarin het nieuwe maandbedrag vermeld staat. Soms wordt er een fout gemaakt en krijgen we NOG een bevestiging dat we extra hebben afgelost. Je vraagt je af waarom de ASR dit niet digitaal doet, ze hebben nu immers een digitale omgeving, maar goed.

Het zou misschien interessant zijn om te kijken wat er gebeurt als we niet maandelijks maar wekelijks een extra aflossing zouden doen. Zou de papiermolen van de ASR oververhit raken? :-)

Zo, nu maar eens even kijken hoe Max het doet in Braziliƫ en hoe hard het regent...
Voor morgen (racedag) is er in elk geval veel regen voorspeld!

6 opmerkingen:

  1. Tja graag naar nul dat wil iedereen wel.
    Maar ja wat is wijsheid. Langzaam of sparen om elk jaar ineens een groter bedrag te doen?
    Ook wij kunnen een bedrag storten en een maand later krijgen wij een brief en lagere lasten.
    Wilde deze maand nog extra aflossen maar ondanks dat ik straks belasting moet betalen en ik dus niet br 35€ zak doe ik het toch niet.
    Moeilijk moeilijk moeilijk. Verschil is zo weinig en 17000€ uitgeven kan maar sparen duurt langer.
    En mijn gevoel zegt dat als je lage hypotheek hebt je meer cash kan aanhouden om later er van te profiteren. Want je kan ook je huis helemaal betalen ( daar worden de kinderen en zeker de belasting beter van)maar met nog een beetje hypotheek en genoeg cash kan je later altijd kijken wat en hoe je het gaat doen.
    Tja wat is wijsheid?
    Wilde ook in 10 jaar naar 0 en dan denken aan vervroegde pensioen maar dat is nog zo ver weg.
    Blijf wel de fictieve bedragen sparen. En hoop dat de dat potje blijft groeien. Tja en anders door werken.
    Lat ligt hoog dus weet niet of het gaat maar leg elke maand 750 voor het huis weg en 550 voor om eerder te stoppen met werken.
    En lage hypotheek rente zorgt ook niet voor druk om af te lossen.( zelfde rente als jou) wel 55000 lagere hypotheek.
    Sterkte met het aflossen en veel plezier tijdens de race morgen en hopen dat hij het goed doet.
    Ik kijk ook

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Akkie. Ik vind het een beetje lastig om inhoudelijk te reageren omdat je een beetje alle kanten op gaat en ik niet alles helemaal kan volgen. Maar de regen in Braziliƫ hebben we gekregen! :-)

      Verwijderen
  2. Goed bezig... alle beetjes helpen.. en ik hoop ook op regen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed bezig!! Ik heb op het moment geen hypotheek en ben dus nu aan het sparen om straks een zo laag mogelijke te hebben. Dat gaat voor m'n gevoel soms ook ontzettend traag, vooral omdat je niet de stimulans van lagere lasten hebt, maar aan de andere kant; je betaalt ook geen rente, dus in feite zou het harder moeten gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. OK, beter. Inderdaad, en veel rente KRIJGEN is er ook niet bij. Ik adviseer om (een deel) in te zetten op crowdfunden!

      Verwijderen