maandag 22 mei 2017

Nieuwbouw blijft achter bij vraag

In dit artikel is te lezen dat er weer wat meer woningen gebouwd gaan worden maar dat dit onvoldoende is om aan de vraag te voorzien. Zou dit verschijnsel iets typisch Nederlands zijn? Ook qua lerarentekort wordt er steevast te laat gereageerd. Een nieuwe regering is er ook nog (steeds) niet.

Hypotheek opknippen in delen


Een goede vriend gaat binnenkort een huis kopen en denkt erover de hypotheekrente lang vast te zetten. De "zekerheid" die je daarmee koopt vind ik zelf een beetje jammer van het geld maar zette me wel aan het denken. Wat als we binnen een paar jaar zouden willen verhuizen?

Als de rentestanden vergelijkbaar zijn met nu wil ik de hypotheek in delen opknippen om zo aan de ene kant zo min mogelijk rente te betalen en aan de andere kant wat zekerheid te genereren.


Weet iemand trouwens of er een maximum is aan het aantal leningdelen waarin een hypotheek mag worden verdeeld?
Aangezien de 1 jaars-rente volgens mij nog steeds het laagst is zou je het zo kunnen doen:

1:
1/3 e deel vastzetten per januari voor 1 jaar
1/3 e deel vastzetten in mei voor 1 jaar
1/3 e deel vastzetten in september voor 1 jaar.

2: Wanneer de rente sterk en/of langdurig stijgt kun je snel (over maximaal 3 maanden) 1/3e vastzetten voor een langere termijn. De totale som kun je over uiterlijk 1 jaar vastzetten.

3: Extra aflossen uiteraard altijd op het deel waar op dat moment de rente het hoogst is.

4: Wanneer de rente licht stijgt doe je niks.

5: Sowieso zou ik weer kiezen voor een lineaire hypotheek.

6: Mogelijk een non-NHG hypotheek vanwege een hypotheeksom boven de NHG-grens?

7: Volgens mij ga ik alvast beginnen aan een nieuw en uitgebreider Excel blad!


Meer dan 3 stukken lijkt me, binnen een louter lineaire lening, niet zoveel extra op te leveren.


2 opmerkingen:

  1. Wat denk je van een deel familiebank hypotheek? Fiscaal voordeel, deels lagere lasten voor jezelf en de uitlener (hoeft geen familie te zijn) ontvangt een betere rente dan op de spaarrekening.

    HJ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, met dit verschijnsel ben ik niet bekend, ik zal er eens naar kijken. Bedankt voor de tip!

      Verwijderen