zondag 10 september 2017

Top 10: Besparen op woon-werk verkeer

In navolging van mr. FOB even een lijstje met suggesties hoe te besparen op je woon-werk verkeer.

Persoonlijke voorkeur bepaalt natuurlijk ook hier de keuzes die je maakt.

Afstand


1) Ga dicht bij je werk wonen. Ik woon op 20 km van mijn werk. Reistijd is doorgaans iets meer dan 20 minuten. Dat is zonder snelwegen maar met een paar verkeerslichten onderweg. Er is trouwens een alternatieve route van ca. 18 km maar da's over een 60km weg. Wel zonder verkeerslichten, dat dan weer wel.

2) Ga zo vaak mogelijk met de fiets. Binnendoor is dit een afstand van 17 km met een paar onverharde stukjes. Misschien ben ik niet sportief genoeg maar ik vind dit te ver om dagelijks te fietsen. Het bezweet aankomen zonder snel toegankelijke douchegelegenheid is een andere reden dat ik weinig naar het werk fiets. Een enkele keer doe ik het wel maar vaker dan 4x per schooljaar wordt het meestal niet.

Frequentie


3) Ga op minder dagen werken. Dit schooljaar werk ik 1 dag in de week minder. Dat scheelt dus 40 autokilometers per week.

4) Ga carpoolen. Met een collega uit mijn woonplaats carpool ik nu op maandag en vrijdag waardoor mijn auto nogmaals 40 km minder rijdt. Wanneer onze lesrooster nog iets beter op elkaar zouden worden afgestemd zouden we ook di en do kunnen carpoolen waarmee er weer 40km af zou gaan.

5) Ga met het openbaar vervoer. Dit is niet altijd een optie. Voor mij zou het kunnen, wel moet ik eerst 1,5 km fietsen en dan ben je gebonden aan vaste tijden. Voor het 1e lesuur zou ik de bus van 7:00 uur moeten hebben, zeg 6:50 uur wegfietsen. Met de auto vertrek ik om 7:20 uur, dus 30 minuten later. De reistijd verdubbelt en mijn nachtrust wordt ingekort. Voor noodgevallen handig maar niet structureel.

Vervoersmiddel


6) Rijd een kleine en/of zuinige auto. Ik heb altijd hatchbacks gereden en hoef eigenlijk ook niets groters. De huidige is de eerste (en enige?) auto die ik nieuw gekocht heb, in 2012. Een auto oprijden lijkt me sowieso al een behoorlijke besparing. De afschrijving per jaar wordt steeds minder en ook kunnen de verzekeringen omlaag, mits je voldoende spaargeld op de plank hebt om een vervangende auto aan te schaffen.

6a) Verzekeren. Mijn karretje is nu ruim 5 jaar oud en als de spaarpot voldoende gevuld is (belangrijk!) dan hoeft all-risk niet meer.


Snelheid / rijstijl


7) Rij zuinig! U kent het wel: ver vooruitkijken en anticiperen, remmen op de motor etc. etc. Een alternatieve route met minder start-stop momenten (verkeerslichten of de gruwel der gruwels: FILE!).

Brandstof / tanken


8) Tank in Duitsland / Belgiƫ. Mits je er niet te ver voor om hoeft te rijden en/of je de rit anderszins de moeite waard maakt door bijvoorbeeld bepaalde boodschappen goedkoper in te slaan.
Met een lege tank er 40 liter ingooien levert dus een voordeel op van €4,50 tot €6,- op. Mijn auto rijdt 1 op 18 dus deze omweg kost een half litertje, ca. €0,75.

9) Tank op dankjewel-dinsdag. Dat scheelt in ons dorp 2 cent per liter.

En tot slot:

10) Verhuur je auto. Persoonlijk vind ik dit niks maar uiteraard genereer je wat inkomsten. Zeker als het een bekende is en je verhuurt op dagen dat je zelf carpoolt werkt het dubbelop. Potentieel onenigheid wanneer er iets met de auto is, schade etc. Gedoe! Misschien dat ik hier eens naar ga kijken maar ik vind het eigenlijk maar niks dat een onbekende in mijn auto zou rijden. Behalve mijn vrouw en broer heeft niemand anders ooit achter dit stuur gezeten. Deels vanwege het feit dat dit de eerste (en laatste?) nieuwe auto is die ik ooit kocht.

Even een rekensommetje: vorig schooljaar versus dit schooljaar:


Wanneer ik alle 4 dagen zou kunnen carpoolen (en mijn auto dus maar 2x per week op en neer hoeft) en ik zou tanken in Duitsland (uitgegaan van een prijsverschil van €0,12) dan zou ik jaarlijks alleen al aan brandstofkosten €410,67 besparen. Daarnaast zullen de onderhoudskosten van de auto ook iets dalen.

Nou, goed bezig dus. Fijne zonnige zondag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten