donderdag 8 november 2018

Ik geloof niet in sprookjes

Naar aanleiding van een reactie op mijn blogbericht van kortgeleden deze post.

Sprookjes van het onschuldige soort zijn nuttig en leuk. Het hebben van een fantasiewereld is voor kinderen onmisbaar in hun ontwikkeling. Ook de traditie van Sinterklaas (en dan graag zonder de zwarte pieten discussie) vind ik in dat kader leuk en zinvol.

Zodra een kind leert nadenken en zelf twijfels krijgt over het bestaan van een goedheiligman zet het stappen naar volwassenheid. Neill de Grasse Tyson vertelt een anekdote over de tandenfee.
Spoiler alert: HIJ IS GEWELDIG!



Dagdromen is een onschadelijke fantasie van volwassenen, mits je niet al je spaargeld uitgeeft aan de loterij dan...

Nog een van de Grasse Tyson over o.a. het "argument from ignorance". Waarom onwetendheid beter is dan iets verzinnen zonder argumenten.



Religie was de EERSTE poging van de mensheid om onverklaarbare verschijnselen te verklaren. In de tijd dat we niet wisten dat we op een bolvormige planeet leefden, niet wisten van micro-organisme etc. Het was daardoor onze SLECHTSTE poging gedaan door ongeletterde en onwetende mannen uit de bronstijd. We weten nu beter, en ik ben van mening dat het goed is zo veel mogelijk ware dingen te geloven en zo min mogelijk onware.

Voor elk individu die zich weet los te werken (soms: worstelen) en deïsme weet te ontgroeien ben ik blij. Ik ben ook gelovig opgevoed en het ontgroeien heeft bij mij wel een aantal jaren geduurd.

Simpel gezegd: Iedereen is een atheïst voor een x aantal Goden. Atheïsten gaan er slechts eentje verder. Iets geloven dat het waar is omdat het prettig voelt maakt het nog niet waar.

Aangezien er mensen zijn die dit veel beter weten de verwoorden bij deze links naar 4 videos: (van mild naar pittig)

1) Ricky Gervias - https://www.youtube.com/watch?v=KOi2AgNfQCg
2) Richard Dawkins - https://www.youtube.com/watch?v=6mmskXXetcg
3) Matt Dillahunty - https://www.youtube.com/watch?v=SKLxnmOjiUM
4) Christopher Hitchens - https://www.youtube.com/watch?v=-a71fQ7Wl3M

Sommige van mijn beste vrienden zijn nog gelovig trouwens, daar zijn ze niks minder om.

Ten slotte beveel ik het youtube kanaal Atheist Experience aan. Bellers kunnen vragen stellen of komen met stellingen en wordt er met respect geargumenteerd. Mijn favoriete host ziet u in link nummer 3 hierboven.

Memo to self: Binnenkort weer eens een kraslootje kopen :-)


Nog een laatste van de Grasse Tyson (interview door Larry King): "What happens when you die? "


"We fear death, because we're born knowing only life..." Kippenvel...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten