zondag 4 oktober 2020

Hypotheek aan mootjes

Het is weer oktober en temperaturen van 20 °C of meer zijn voor dit jaar voltooid verleden tijd. Een stuk minder daglicht en als we aan het eind van de maand terug gaan naar wintertijd (de normale tijd voor deze lengtegraad) zal er tijdens het avondeten al schemer of duisternis zijn.

Trump en steeds meer uit zijn kring hebben Corona: het is wat het is.


Hypotheek versneld aflossen

Genoeg over Corona, dit blog gaat over aflossen verdikkie! Op dat vlak gaat het uitstekend en om daar optimaal van te genieten hier even wat cijfertjes.

De aankoopsom was €201.500, vanwege inbrengen eigen geld was de oorspronkelijke hypotheeksom €190.000. Momenteel (eind sep 2020) staat er nog een bedrag open van €94.427,16.
Op mijn hypotheekdashboard zag ik zojuist voor het eerst een kleiner bedrag bij "nog af te lossen" dan bij "reeds afgelost"! Echt over de helft dus want nog 49,7% te gaan, wauw.

Afgezet tegen de aankoopsom is er nog 46,9 % te gaan en heb ik dus een meerderheidsbelang in mijn huis hahaha.

Afgezet tegen de (geflatteerde) W.O.Z. van €237.000 zou de L.T.V. zelfs verschrompeld zijn tot 39,2%. Aan deze lage L.T.V. heb ik dan weer niet zoveel omdat ik een NHG-hypotheek heb.


Maandlasten

Waar ik wel rechtstreeks elke maand iets van merk zijn de steevast dalende bruto lasten. Eind oktober zal ik voor het laatst > €500 moeten aftikken om er daarna voorgoed onder te duiken. Zelfs in het goedkope oosten van Nederland kun je voor dit bedrag in de vrije sector niets huren. 

In het magazine van Vereniging Eigen Huis las ik net het e.e.a. over sparen. Ik heb wat spaargeld achter de hand maar laat deze buffer niet aangroeien. Het is voldoende om onverwachte tegenvallers op te vangen en mocht ik snel meer geld nodig hebben zou ik kunnen stoppen met versneld aflossen.


Gistermiddag en -avond heb ik al een boel schoolwerk gedaan dus vandaag ga ik maar es wat opruimen denk ik. Fijne zondag!


7 opmerkingen:

  1. Dat is een felicitatie waard! Echt knap van je. Een mooi voorbeeld van stug doorgaan en vol houden. In 6 jaar tijd heb je dit bereikt, waarvan de laatste tijd ook nog als alleenstaande.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Haha jep, stug doorgaan inderdaad.
      Je bent een trouwe lezer merk ik: leuk!
      Zelf schrijf je niet op een blog?

      Verwijderen
  2. De bij onze lengte horende tijd, 5°OL zou GMT zijn.
    We zitten dus nog steeds ca 40 min te vroeg als we Berlijnse tijd gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt inderdaad. GMT zou dan nóg dichterbij zitten met gemiddeld 20 min. afwijking. Bedankt voor deze aanvulling!

      Verwijderen
  3. Mooie mijlpaal, hoor! Wij zitten op ongeveer een derde afgelost, dus we zijn nog niet zo ver als jij.

    BeantwoordenVerwijderen