zondag 21 februari 2021

W.O.Z. gaat door het dak

 Vorig jaar schreef ik op de schrikkeldag het volgende over mijn W.O.Z.:

W.O.Z.


Vanwege mijn NHG-hypotheek heb ik vooralsnog geen voordeel bij een hogere W.O.Z. (en dus lagere LTV) maar aangezien de totale kosten lager geworden zijn en ik geen zin heb er energie in te stoppen ga ik, deze keer, geen bezwaar aantekenen. Sowieso was een fikse stijging te verwachten, dus binnen dat kader is de stijging van de waarde van mijn woning "reëel".

Nou, een jaar verder en de stijging zet door:

2014: €188.000
2015: €204.000 (+8,5%)
2016: €201.000 (-1,5%) na bezwaar (was €212.000)
2017: €208.000 (+3,5%)

2018: €200.000 (-3,8%)
2019: €218.000 (+9,0%)
2020: €237.000 (+8,7%)
2021: €255.000 (+7,6%)
(peildatum steeds een jaar eerder)

Als ik me goed herinner is de WOZ van Net als vorig jaar laten uitzoeken via de WOZ-check of bezwaar maken zin heeft en, net als vorig jaar, is daarop het antwoord: JA. Vorig jaar heb ik de procedure niet gestart omdat...tja, mijn hoofd stond er niet naar. De pandemie was net begonnen, misschien was het dat?

Dit jaar dus wel want ik heb zojuist de boel opgestart. Ik heb de te hoge waarde van het vorige jaar ook in mijn overwegingen meegenomen zodat, wat mij betreft, de W.O.Z. verlaagd mag worden tot onder de €237.000. Lijkt me reëel, maar wat is "reëel" eigenlijk in dit hele vage gebeuren?

Wisselen van energieleverancier

Om elk jaar zo goedkoop mogelijk uit te zijn (vanwege de overstapbonus) ben ik weer gewisseld van leverancier. Dat zowel het stroom als het gas groen zijn staat bij mij hoog in het vaandel. Van greenchoice naar vandebron. Het vorige jaar zat ik al bij vandebron en best mogelijk dat ik vanaf nu haasje over blijf doen tussen deze twee.

Ik betaal afgerond €100 per maand waarvan €10 aan elektra en €90 aan gas. Met een dergelijk elektragebruik ga ik maar niet aan zonnepanelen beginnen denk ik. Die liggen al bij mijn energieleverancier op het dak nietwaar?

Isolatie check

Laatst zo'n knakker aan de deur van Pluimers isolatie voor een isolatie-controle. Normaal hap ik niet bij mensen die aan de deur komen maar dit leek me wel interessant. Begin volgende maand komen ze en ik ben benieuwd. Alvorens het zover is heb ik gezocht op ervaringen met hen en .... overwegend positief hoor, daar niet van. Maar ca. 20% (enigszins) ontevreden klanten vind ik toch wat aan de hoge kant. Daarbij zijn ze uiteraard niet onafhankelijk en op mijn bureau lag nog een folder van een onafhankelijk bureau dat je huis op isolatie doorlicht. Kost wel €30 inclusief officieel rapport en offertes etc. maar dat is het me wel waard.

Wat ik er zelf van verwacht:

  • Vloer: potentieel zinvol om te isoleren (maar dan zou ik wellicht liever voor het speciale Tonzon materiaal gaan)
  • Schuin dak: aangezien er een relatief recente uitbouw op het dak zit heb ik altijd aangenomen dat daar goed geïsoleerd is, maar zeker weten doe ik het niet. 's Zomers wel erg warm en 's winters redelijk koud dus, tja.
  • Plat dak (bij-)keuken: dit is de voormalige garage en voelt regelmatig, ondanks de spouwisolatie, fris aan.
  • Muren: spouwmuren heb ik (in 2018?) al laten isoleren, dus weinig winst te behalen denk ik?)

Ik ben benieuwd!

9 opmerkingen:

  1. 10 euro voor elektriciteit. Realiseer je je dat dat zo laag is omdat toeslag energiebelasing daarbij inbegrepen is? Die krijg je nog steeds als je nul kwh zou afnemen. Dus met zonnepanelen zou je dan 12x 10 schelen plus de toeslag energiebelasing. Dus alsnog rond de 500 per jaar. En met een airco of infrarood paneeltje bijverwarmen om je surplus van de opbrengst van de zonnepanelen, breng je je gasrekening ook mooi naar beneden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De vermindering energiebelasting is E 559! voor het jaar 2021.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dus als de opbrengst van de zonnepanelen je gebruik dekt, dan spaar je elk jaar 2x E10=120 plus E 559 is E 679 uit.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Hey bedankt! Nee, dat had ik me nog niet gerealiseerd.
      Dank je wel voor de informatie: ik ga me er nog even in verdiepen.

      Overigens, misschien kun je me daarmee ook helpen, zou het installeren van "plug and play" zonnepanelen verstandiger zijn dan reguliere?

      Verwijderen
  4. Heb je verhuisplannen in de nabije toekomst? Je woont niet in een huurhuis?! Hoe hoog is je jaarverbruik stroom? Heeft je meterkast een stop over?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey mafklapper, een wietplantage doe je maar ergens anders grapjas.

      Verwijderen
    2. Hoi Mark. Nee zeg, haha. Anoniem van 16.29. Maar ik bedoel als je weinig stroom gebruikt en niks in je stoppenkast hoeft aan te passen, dan zou ik aan plug and play gaan denken. Weinig investering. En makkelijk mee te nemen bij verhuizing. Verder heb ik er geen kijk op.

      Verwijderen
    3. Hey! Sorry, dacht dat dit een andere anoniem was (met andere bedoelingen haha).
      Hmm, ik ga het e.e.a. eens uitzoeken, heel erg bedankt in elk geval!

      Verwijderen