donderdag 19 mei 2022

Rente Grand Canyon












Zie hier de kloof/dip in de hypotheekrentes van de A.S.R..

Legenda:

  • paars: 10 jaar rentevast 
  • groen: 5 jaar rentevast
  • rood: 1 jaar rentevast
  • blauw: variabel
De 10 jaars rente staat nu op 3,08% wat op 10 november 2014 voor het laatst hoger was.
Ook de steilheid van de grafieken doet vermoeden dat de stijging nog niet voorbij is. Doordat de toetsrente hoger is dan de rente die ik nu betaal kan ik zonder extra kosten (behalve dan €200 administratiekosten) oversluiten.


Opties

1a) Oversluiten naar variabele rente bij dezelfde verstrekker. Deze staat al lang stabiel op 1,40% en zou dat zo blijven dan verdien ik een paar honderd euro. Een extra voordeel zou zijn dat, ongeacht wat de rentes doen, ik A) alles ineens boetevrij kan aflossen en B) boetevrij nogmaals kan oversluiten.

1b) Oversluiten naar andere verstrekker. Niet voor een lagere rente want daar valt waarschijnlijk weinig te halen en sowieso zullen er vermoedelijk extra kosten zijn.
De reden zou kunnen zijn om een verhuurhypotheek af te sluiten. Niet dat ik morgen weg ben, maar het is zeker een optie.

2a) Blijven zitten en doorgaan met extra aflossen waardoor, bij het aflopen van de rentevastperiode (juli 2025) de resterende som minimaal is.

2b) Blijven zitten en doorgaan met extra aflossen-looptijdverkorting. De resterende tijdsduur na het aflopen van de rentevastperiode is dan uiterst kort.

Optie 1a) lijkt me op dit moment het beste en zou ik zelf kunnen regelen zonder tussenpersoon, mmm....

Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten