zaterdag 24 september 2022

Energie & zo

Het nieuws betreffende de energieprijzen en politieke beslissingen daaromtrent heb ik wel enigszins gevolgd. Nu ook een kleine duit in het zakje van mij. In zijn algemeenheid vind ik het diep triest dat in één van de meest welvarende landen ter wereld zoveel mensen richting leven in armoede gaan. Nog triester vind ik het gebrek aan leiderschap, toekomstvisie bij onze politieke leiders. Ik weet dat landen doorgaans niet door genieën geleid worden maar het jarenlange gepruts zonder toekomstvisie op welk vlak dan ook...tja.

Dankzij geldnerd werd ik even herinnerd aan de (voorlopige) afspraken:

Er komt een prijsplafond voor een ‘normale verbruikshoeveelheid’ gas en elektriciteit, volgens de berichten 1200 m³ aardgas en 2400 kWh elektriciteit per jaar. Daarmee wordt mijn verbruik van gas en elektra waarschijnlijk wel afgedekt wat te zien is in onderstaande tabel. 


Sinds februari 2018 ben ik alleen en kost het weinig moeite onder beide genoemde grenzen te blijven, zeker ook omdat ik nog wat zuiniger ben.

Dus, dit gaat officieel in vanaf 1 januari 2023 en officieus vanaf 1 november 2022, voor zover ik het begrepen heb en als het allemaal te regelen valt. Dat betekent dat er nog een stukje september en heel oktober overblijft waar het volle pond betaald moet worden.

Overstappen naar een andere energieleverancier is iets wat ik wel zou willen maar het is nu allemaal zo chaotisch dat ik misschien toch maar even afwacht. Hoe dan ook, sterkte voor iedereen die het minder makkelijk heeft met minder inkomen, een slecht geïsoleerde woning en een groter gezin.

En de herfst is nu officieel begonnen, fijn weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten