dinsdag 18 oktober 2022

Stookseizoen nog niet begonnen

Van collega Geldnerd leen ik even zijn treffende term "stookseizoen". Ik ga het vanaf nu bijhouden wanneer "de kachel aangaat" en in het voorjaar weer uit gaat.

Bij mij staat de thermostaat nog op de nachtstand van 15 °C en gezien de temperaturen van de komende dagen houd ik dat nog zeker een weekje vol. Soms een extra trui aan als de temperatuur sub 17°C is maar daarboven kan ik het best hebben. Bijkomend voordeel: de katten kruipen vaker tegen me aan op de bank :-)

De huidige thermostaat is modulair en van de meest eenvoudige soort: een draaischijf. De cv ketel is dit jaar vervangen en is modulerend d.w.z. niet alleen vol gas of uit. De vorige thermostaat kon geprogrammeerd worden en werkte op batterijen. De huidige is dus lekker simpel en werkt op netspanning. 

Ik heb trouwens geen slimme meter hier, vind ik eigenlijk wel prima, zeker gezien de recente berichten...

De radiatorknoppen van alles buiten de woonkamer zijn dicht. Zou het gaan vriezen gaan die op een kiertje dus wel even in de gaten houden. Beneden heb ik gewoon dubbel glas maar boven en op zolder HR++ (of +++?) en mogelijk dat er beneden een keer iets vervangen moet gaan worden. De kozijnen zien er nog prima uit dus dat hoeft niet op korte termijn.

De gasgestookte combiketel voor verwarming en warm water is vorige zomer geplaatst. Of/hoe/wanneer het "van het gas af moeten" zal gaan, daar heb ik geen idee van. Volgens mij is de ingestelde temperatuur al niet zo hoog, moet ik even naar kijken. Ik kook op gas en zonnepanelen heb ik nog niet. De spouwmuren zijn geïsoleerd en de enige isolatie die nog zou kunnen is vloerisolatie, ook daar nog geen concrete plannen. Radiatorfolie is trouwens ook al geplaatst en in de hal bij de voordeur hangt een gordijn dat ik in de zomer als hitteschild heb gebruikt. In de winter is het uiteraard bedoeld om tocht te remmen en de warmte binnen te houden.

De gordijnen in de woonkamer zijn lang en schermen dus ook de radiatoren af als ik ze zou sluiten. In de zomer helpen ze wel met het blokkeren van zonnewarmte.


Verbouw ideeën

Er is een kans dat op niet al te lange termijn er een stuk grond naast mijn huis te koop komt. Veel slagen om de arm. Het heeft te maken met een voormalige basisschool die t.z.t. tegen de grond gaat en waardoor mogelijk de brandgang niet meer nodig is. Zou dat mogelijk worden, de buren er geen aanspraak op maken en de snippergroenprijs gehanteerd worden dan kan ik voor €3000 een mooie 75 m² aan mijn perceel toevoegen. Deze extra vierkante meters zou ik inzetten voor:

  • uitbreiding (moes-)tuin
  • plaatsing kleine terrasoverkapping
  • plaatsing carport (vergunning nodig?)
  • aanbouw ruimte (t.b.v. oefenstudio-geluidsisolatie!) (vergunning nodig?)
Ik zou de omheining dusdanig aanpassen (als ik toch bezig ben) dat mijn katten er niet overheen kunnen klimmen. De beestjes zouden dan los kunnen lopen (zonder koordjes) en het monteren van een kattenluikje is dan wellicht handig. 

Omdat de tuin groter wordt, maar misschien ook los ervan, zou ik een stukje (ca. 3x3m) van het huidige overdekte terras bij de woning aan kunnen trekken. Met schuifdeuren etc. als lounge/TV-kamer of hoe je het ook wilt noemen.

Altijd leuk om wat ideeën en dromen te hebben. Nu ga ik even verder mijn mijn to-do lijstje van vandaag. Deze week herfstvakantie trouwens :-)

Fijne dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten