vrijdag 9 oktober 2015

Twijfel

Naast de hypotheek en de restschuld is er ook nog een studieschuld.
Alles bij elkaar opgeteld is dat meer dan 2 ton... ik/we hebben dus meer dan €200.000,- schuld.

Toen dat tot me doordrong moest ik in eerste instantie even slikken: het is een beste berg geld.
Daarnaast zijn onze reserves momenteel niet heel erg groot en ik heb er toch 2 nachtjes wat onrustig geslapen. Ik zie het nu weer wat in perspectief:

1) we zijn allebei gezond, het belangrijkste van allemaal nietwaar?
2) we hebben allebei een goede/vaste baan,
3) op alle 3 schulden wordt maandelijks afgelost,
4) de rentes zijn relatief laag en staan (deels) vast:

hypotheekrente: 2,25%   vastgezet tot mei 2025
rente restschuld: 3,2%   vast tot schuld is afgelost
rente studieschuld: 1,39%   vast tot januari 2017, nieuwe rente vermoedelijk lager.

De rente van studieschulden wordt jaarlijks vastgesteld en geldt 5 jaar.

Aangezien ook deze rente een neerwaartse trend volgt (1,39% - 0,60% - 0,81% - 0,12%) is te verwachten dat het laatste stuk aflossen gemakkelijk zal gaan omdat het dan vrijwel (of zelfs helemaal!) een renteloze lening zou zijn.

Door extra aflossen is het misschien mogelijk dat we 2016 ingaan met een totale schuld die kleiner dan 2 ton is!



(En ondertussen genieten we van het leven en werken we ons niet over de kop!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten