maandag 24 december 2018

Ik ga emigeren!

Dat wil zeggen: ik heb er sinds gisteren nieuwe ideeën over gekregen.

Mijn eerder genoemde date mee uit eten genomen en gezellig gepraat over van alles. Ze had al eens nagedacht over emigreren maar dan anders: half jaar Nederland-half jaar Turkije.

Nou weet ik zelf weinig van Turkije (Ik was in 2005 een weekend in Istanbul.) maar er zijn nog genoeg plekken die ik zou willen zien. Overigens: met genoemde dame 2x op date geweest, dus fantaseren over emigreren doe ik in zijn algemeenheid en niet met een specifiek persoon in gedachten. Eens kijken of ik het fantaseren wat structuur kan geven:


Waarom?


Voordat ik verder ga met het beantwoorden van allerlei andere praktische vragen, eerst de ultieme en belangrijkste vraag: waarom emigreren?

  • Ik hou van lekker weer, korte broek en sandalen.
  • Ik hou van reizen: nieuwe landen en culturen ontdekken.
  • Ik hou van vrijheid en onafhankelijkheid!
  • Misschien een mogelijkheid een altruïstisch tintje er aan te geven? De wereld een iets beter plekje maken? 


Wanneer?


Van 1 april t/m 31 oktober in Nederland lijkt me prima. Zo zie je de lente en herfst nog en maak je het langer en korter worden van de dagen mee. Het hele jaar zomer lijkt me ook maar saai.
Je zou de periode in het buitenland "overwinteren" kunnen noemen.

Van 1 november t/m 31 maart in het buitenland. Welk buitenland? Elk jaar ergens ander naartoe?


Waarheen?


Als ik ga voor warmer in de genoemde maanden dan is de richting dus zuidelijk, mogelijk op het zuidelijk halfrond. In drie categorieën een aantal opties:
  1. Europees vasteland
    1. (Zuid-)Spanje
    2. (Zuid-)Portugal
    3. Kroatië
  2. Europa verder weg/Noord-Afrika
    1. Tunesië
    2. Marokko
    3. Cyprus
    4. Malta
    5. Turkije
  3. Buiten Europa
    1. Australië
    2. Nieuw Zeeland
    3. Niue
    4. Thailand


Met wie?


Iets dergelijks zou ik, denk ik, niet alleen willen ondernemen. Maar met een leuke vrouw die net zo gek is als ik lijkt me dat heerlijk.


Met wie niet?


Met een kinderwens in het achterhoofd....stroken huidige ideeën/fantasieën natuurlijk niet echt. Sowieso in de hele jonge leeftijd (< 3 jaar) gaan slepen met kinderen lijkt me niet verstandig. Vanaf 4 jaar is het, volgens onze denkkaders, kinderen gebaat bij stabiliteit, bij hun vriendjes etc. Weegt een vracht aan levenservaring die ze opdoen tijdens het reizen en verblijf in het buitenland daar tegenop? Sowieso lijkt tweetalig (Nederlands en Engels) opvoeden dan het devies.

Huisdieren de wereld over slepen? Ook niet ideaal en daar zou dan in Nederland een nieuw baasje voor gevonden moeten worden. Liefst een bekende zodat als ik in Nederland ben er makkelijk naartoe kan.


Wonen?


Het is natuurlijk prima te doen om in de 6 of 7 warme maanden in Nederland te vertoeven in een vakantiehuisje. Passieve inkomsten door verhuur van mijn huidige woning zou natuurlijk helemaal geweldig zijn. Eventuele zaken aan onderhoud kunnen ook door mij zelf geregeld worden in de tijd dat ik hier ben. Ook op de plek in het buitenland hoeven de wooneisen, en daarmee de lasten, niet hoog te zijn


En werken dan?


Wanneer ik de loterij zou winnen (memo to self: oudejaarslot kopen straks!) dan is het een en ander prima te financieren. Los van het financiële aspect: ik kan niet een half of heel jaar alleen maar vakantie vieren. Lokale bezigheden als olijven persen of meewerken op een wijngaard zijn in dat kader prima, voor het fysieke en mentale aspect. Voor het intellectuele aspect zou ik natuurlijk altijd bijlessen kunnen geven. En, met kinderen, thuisonderwijs te geven. Hey, als je er wat langer over nadenkt gaan er vanzelf dingen op hun plek vallen haha!

Voor wat betreft werken in Nederland doorkruist de periode van april tot november een schooljaar.
Sowieso moet ik de schoolleider nog ontmoeten die mij in vaste dienst houdt met jaarlijks 5 maanden onbetaald verlof, maar ik ga hem wel zoeken!

Vanaf april is het wel een goed moment om examentrainingen te gaan geven en dergelijke. Bijlessen kunnen het hele jaar door en dan er daar de keuze tussen ZZP-er en aansluiten bij een bureau.
Overigens zouden bijlessen wellicht ook online gegeven kunnen worden. Als de plek van bestemming tenminste snel en stabiel internet heeft kan het dus ook vanuit het buitenland. Bijles via Skype: weer een idee!


Nederlands staatsburgerschap


Ik heb me daar niet uitgebreid in verdiept maar een minimale eis is dat je jaarlijks 3 maanden in Nederland bent, da's dus geen probleem. Een vast woonadres lijkt niet vereist, je mag ook ergens ingeschreven staan en een postadres lijkt voldoende.

1 opmerking:

  1. Hoe kom je erbij dat je jaarlijks drie maanden in Nederland moet zijn om je staatsburgerschap te behouden? Zolang je geen andere nationaliteit aanneemt bestaat zo'n vereiste helemaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen