zondag 30 december 2018

Wat te doen met een miljoen?

Om de voorpret voor de oudejaarstrekking nog wat te verhogen hier een vervolg op mijn blogbericht van gisteren.

Lekker dromen is niet erg…
Droom je de loterij te winnen – wil je een miljonair zijn? Ik denk dat veel mensen fantaseren over het winnen van de loterij. Er is iets magisch aan de gedachte op een dag meer geld te ontvangen dan dat je kunt opmaken. Stel je voor dat je je huidige baan opzegt, je koffers pakt en een jaar lang gaat reizen naar de meeste exotische plekken.

Of dat je eindelijk het huis van je dromen koopt. Of je ideale auto. Onbeperkt kunt winkelen. Misschien is het je droom om zoveel mogelijk cadeaus te geven aan vrienden en familie. Of zou je een liefdadigheidsproject willen starten. Veel geld maakt al die dromen mogelijk.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat een groot deel van de Amerikanen vertrouwen dat hun pensioen gedekt zal worden door het winnen van de loterij. En toch is de kans dat zij of wij de loterij winnen kleiner dan de kans door de bliksem getroffen te worden. Hoe kan het nu zijn dat de fantasie om de loterij te winnen zo sterk is bij veel mensen?

Een miljoen of meer euro’s geeft je twee dingen waar ieder mens behoefte aan heeft: Vrijheid en Zekerheid. Met een miljoen euro’s weet je dat je de komende tijd, wat er ook gebeurt, voldoende geld hebt om voor jezelf en je gezin te zorgen. Je gaat als het ware direct met pensioen en het pensioen wordt gegarandeerd uitbetaald.

Er zijn twee uitdagingen die het willen winnen van de loterij met zich meebrengt:

Uitdaging 1: Wat ga je doen als je de loterij wint?

Als je doet wat je wilt, heb je geen miljoen nodig. Als je niet doet wat je wilt, helpt een miljoen ook niet.

Als ik een miljoen zou winnen in de loterij, zou het waarschijnlijk prima met me gaan. Maar ik ken ook genoeg verhalen van mensen die een jaar na het winnen van de jackpot alweer blut zijn. Ze sloegen het geld stuk aan domme dingen, gaven te veel weg aan vrienden en familie, of raakten simpelweg overspannen van hun bankrekening.

Wat doe je als je alles kunt doen wat je wilt? Wat doe je nadat je dat allemaal hebt gedaan?
Uiteindelijk komt er een moment dat je je afvraagt: “Wil ik de rest van mijn leven cocktails blijven drinken op een strand in Aruba? Wil ik wel elke dag winkelen of op de bank liggen met een boek? Wat wil ik nu verder met mijn leven?”

Het antwoord op die vraag is werk. Nee, niet een administratieve baan bij de overheid – tenzij dat natuurlijk toevallig je passie is. Maar werk dat je uitdaagt en motiveert. Waar je je energie en interesses in kwijt kunt. Wat meer een hobby is dan een functie. Meer een passie dan een baan. Het maakt niet uit of het in loondienst is of in een eigen bedrijf. Maar uiteindelijk denk ik dat je iets wilt creëren, iets wilt opbouwen.

Wat als ik in één klap een bedrag met zes nullen op mijn bankrekening gestort krijg? Ik zou natuurlijk een tripje rond de wereld kunnen maken en een rondreis door Canada. Ook zou ik best een tijdje op Niue en in Australië willen wonen. Dan blijft er nog een hoop geld over, waar mijn familie en vrienden wel wat van mogen hebben, denk ik.

Een vijftal tips:

Tip 1: Vertel niemand hoeveel je precies hebt gewonnen


Als je eenmaal miljonair bent, doe je in de ogen van de buitenwereld nooit iets goed. Hoe meer je aan mensen laat weten dat je geld gewonnen hebt, hoe meer mensen een mening hebben over wat je precies met dat geld moet doen. “Ik kreeg een keer een telefoontje van een winnaar die helemaal overstuur was,” zegt Bea Post, “omdat mensen op sociale media nare reacties hadden geplaatst. Iemand had gezien dat die winnares goedkoop boodschappen had gedaan en noemde haar gierig. Maar ook als je juist veel uitgeeft, vinden mensen daar weer iets van.”
Winnen moet vooral geen last worden, het moet ook leuk zijn. Je kunt best tegen vrienden of familie zeggen dat je "een leuke prijs" hebt gewonnen maar laat in het midden hoeveel.


Tip 2: Laat je niet emotioneel chanteren door wildvreemden


Bea Post van de Postcode Loterij vertelt over de brieven die je als miljonair van wildvreemden krijgt. “Daar staan echt de gekste dingen in: sommigen bieden zich aan om in ruil voor geld bij je in huis te komen wonen en alles voor je te doen, als een soort butler. Anderen komen met tranentrekkende verhalen over ziektes in hun familie, of dat ze uit huis gezet worden.”

Als je een beetje gevoelig bent, trap je daar zo in. “Ook omdat je het in het begin niet helemaal eerlijk vindt dat jij die prijs hebt gewonnen,” legt Post uit. “Maar vaak zijn het oplichters die hun trucjes bij meerdere loterijwinnaars proberen.”


Tip 3: Deel de prijs met familie en vrienden - met beleid


Ik zou mijn ouders dolgraag een smak geld geven, zodat zij ook eens een wereldreis kunnen maken. Toch raadt Post dat af. “Vrienden en familie geven het geld vaak uit aan iets heel anders dan waarvoor jij het bedoeld had. Als je ze echt iets wilt geven, kun je hen beter spullen geven of de vakantie zelf voor ze betalen,” zegt Post.

“Als je niet zo’n goede band met je familie hebt, kan dat later lastige situaties opleveren,” aldus Van Beelen. Als je mensen eenmaal wat geeft, komen ze ook veel makkelijker bij je terug en dan is het moeilijker om nee te zeggen. Maar in een goede situatie kan het natuurlijk ook heel mooi uitpakken. “Laatst won een ouder stel een prijs, en die zeiden: we hebben eigenlijk alles al. Ze hebben veel gedeeld met hun kinderen en kleinkinderen.”

Bij een hele grote prijs zou ik mijn ouders en broer toestemming vragen om hun een bepaald bedrag te mogen schenken.


Tip 4: Geniet ervan!


Nuchtere Hollanders geven zelfs na het winnen van de loterij niet veel geld uit, zegt Krista Van Beelen van de Staatsloterij. Verhalen over grote faillissementen zijn dan ook echt de uitzondering. De winnaarsbegeleiders moeten vaak zelfs helpen om het geld te laten rollen. “Als we winnaars voor het eerst spreken, horen we heel vaak dat ze eigenlijk al best gelukkig zijn met het leven wat ze hebben en niet zo heel veel willen veranderen. Dan gaan we samen kijken: wat zijn dromen die je nog hebt, wat had je altijd al willen doen?
Ze zijn hun hele leven gewend om het zuinig aan te doen en willen het bewaren voor later, of voor noodgevallen, zegt Post. “Je moet dan behoorlijk op ze inpraten tot het besef komt dat ze het geld op die manier nooit op gaan krijgen en dat ze beter kunnen gaan genieten.”


Tip 5: Hou contact met andere kersverse miljonairs


Het komt er dus vooral op neer dat je je geld lekker voor jezelf moet houden. Geef het uit aan dingen die je zelf leuk vindt en geef het vooral niet zomaar aan vrienden of familie. Valt dit je zwaar omdat je net als ik erg menslievend bent ingesteld, dan kun je altijd nog terecht in een praatgroepje. Zowel de Postcode Loterij als de Staatsloterij organiseert een dag voor nieuwe miljonairs om elkaar te ontmoeten. Zoals het jaarlijkse miljonairsdiner dat ieder jaar door de Staatsloterij op een geheime plek wordt georganiseerd. Of de ‘lotgenotendag’ van de Postcodeloterij. Ik twijfel of ik daar zelf interesse voor zou hebben, maar wie weet.


Maar, waar gaat het nu eigenlijk om?


Dat zit nu eenmaal in de mens. Ik denk dat er weinig mensen een leven lang luieren en denken: “Dat heb ik goed gedaan. Mijn leven had zin. Ik ben gegroeid als mens en heb veel geleerd.”
Groeien, leren, zingeving, bijdragen, opbouwen, ontwikkelen komen allemaal van bezig zijn met iets. Niet van op de bank liggen. Hoe fijn die bank soms ook is, je wilt er niet je hele leven op liggen.


Uitdaging 2: Wat ga je doen totdat je de loterij wint?


Hoe raar het ook klinkt, kennelijk rekenen veel mensen erop dat ze op een dag de loterij winnen en dat dan alles goed komt. Er gebeurt een wonder en dan wordt het leven precies wat ze wensen. Wat als dat wonder nooit gebeurt? Heb je dan een ander plan?

Hoe mooi de fantasie ook is, het kan ook leiden tot uitstelgedrag. Dan denk je regelmatig: ‘Er komt ooit een moment wanneer ik echt kan doen wat ik wil.’ Het enige moment dat je echt kan doen wat je wilt is nu. Niet morgen, niet volgende week, maar nu. Ga vandaag nog iets doen dat je brengt in de richting van je dromen. Neem actie en wacht niet op het ideale moment.

Je hoort vaak over mensen die de loterij winnen, binnen een jaar alles uitgeven en weer terug zijn bij af. Als je zelf je fortuin creëert door je met volle overgave in te zetten voor je passie, dan leef je al het leven dat je wenst en heb je het geld niet of minder nodig. Als je wacht op het winnen van de loterij, maar je mentaliteit is van iemand die zijn hand ophoudt en niet zelf creëert, dan zorgt dezelfde mentaliteit ervoor dat je het ook weer kwijtraakt. Zoals iemand ooit zei: ‘Probeer miljonair te worden. Niet om die miljoen euro’s, maar om wat je erdoor wordt: een persoon die een miljoen waard is.’

Daaruit blijkt dat het uiteindelijk niet gaat om een miljoen euro’s. Veel mensen zijn tevreden als ze hun huis en de etentjes met vrienden en familie kunnen betalen. Het gaat om groei als mens en leven in overvloed. Dat beperkt zich niet tot geld. Echte rijkdom is de rijkdom van je persoonlijkheid. Wie je bent, niet wat je hebt. Wat je doet, niet wat je bezit. Wat je leert, niet wat je verdient.

Net zoals veel mensen zou ik helemaal geen bezwaar hebben de loterij te winnen. Maar in de tussentijd doe ik wat ik het liefste doe: werken met jonge mensen, de wereld om hen heen beter leren begrijpen door scheikunde, veel vrijheid in mijn baan! Inspirerend werk is een basis voor je geluk. Daarnaast leuke hobby's (muziek!) en goede relaties en vriendschappen.

Geld maakt niet gelukkig - het maakt sommige dingen wel makkelijker.



bronnen:

https://vicemoney.nl/2017/07/20/wat-je-moet-doen-als-je-in-een-klap-miljonair-bent/
https://www.newstart.nl/blog/ik-heb-de-loterij-gewonnen-en-ben-miljonair-wat-nu/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten