zondag 15 september 2019

Minder dan 1%

De rentes blijven maar dalen en het is nu bij drie hypotheekverstrekkers mogelijk om een hypotheek af te sluiten voor < 1%.

Wanneer je bij Centraal Beheer kiest voor 5 jaar vast betaal je slechts 0,99%. Bij ABN AMRO en Florius betaal je voor 5 jaar vast jaarlijks 0,94%. (bron)


Extra aflossingen


Momenteel los ik maandelijks automatisch €1000 extra af. Ik ben met vrienden vrij open over mijn financiën maar dat ik maandelijks zó veel overhoud, daarover ben ik toch een beetje terughoudend. Deze €1000 wordt dus maandelijks automatisch afgeschreven, vlak nadat het salaris erop staat. Ik mis het geld dus ook absoluut niet.

--> Regel 1: Betaal jezelf eerst :-)

Wanneer er volgend jaar een salarisverhoging zou komen (ga ik wel vanuit) dan blijft er meer over want ik was niet van plan mijn uitgaven te verhogen.

--> Regel 2: Leef beneden je stand ;-)

Extra inkomsten (deze maand: rente van deposito) verdeel ik meestal over de spaarrekening en de hypotheek. Voor de hypotheek dus nog eens €200 extra afgelost.


Nieuw kwartaal record!


In mijn handige en kleurrijke Excel bestand kun je o.a. zien hoeveel (bruto) rente ik jaarlijks betaald heb en nog ga betalen (prognose afgezet tegen een streng aflosregime). Zie kolom I.

In kolom K en M zie je hoeveel ik in totaal heb afgelost, waarbij de bedragen van 2019 deels prognoses zijn. Aan de donkergroene kleur is te zien dat ik nog nooit zoveel afloste. Het streefbedrag van 2019 ga ik ook (ruimschoots) halen.


Rechts in beeld zijn de totale aflossingen per kwartaal weergegeven en....in het 3e kwartaal ga ik over het record van 2015 heen (2e kwartaal) en doorbreek ik en passant de grens van €5000.

Daar ben ik best tevreden over (understatement!) maar records zijn er om gebroken te worden nietwaar?
Fijne zondag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten