zaterdag 7 september 2019

Nieuwe baan: De eerste week

De eerste schoolweek zit er op! Even de balans opmaken lijkt me goed voor mijn geestelijke gezondheid (haha) en biedt mogelijk vermakelijk leesvoer. Here we go:


3e week


Mijn eerste week was al de 3e week voor mijn nieuwe collega's. Dankzij een zeer toeschietelijke rector mocht ik mijn "oude" vakantieperiode aanhouden zodat ik de reguliere 6 weken kreeg. Hij had me graag goed uitgerust aan het werk: da's gelukt!

In week 1 werd pas v.a. vrijdag lessen verzorgd dus effectief loop ik 1 week en 1 dag achter.


Plussen


Een mooi moment om eens wat te vergelijken met mijn vorige werkgever. Min of meer chronologisch zoals de informatie tot me kwam:


  • Voor/tijdens sollicitatiegesprek
    • Deze schooldirectie WAARDEERT en STEUNT haar personeel!
    • Deze school lijkt regels m.b.t. leerlingen beter te handhaven. (minder pappen en nathouden)
    • Lessen overwegend in bovenbouw H/V.
    • Organisatorisch zitten we op dezelfde lijn (PWS begeleiding, mentoraat etc.)
    • Eigen werkplek voor de sectie.
    • Meer lessen per klas. (Waarin ook alle practica moeten gebeuren.)
  • Arbeidsvoorwaarden gesprek
    • Multifunctionele lokalen (theorie / practicum)
    • 6 weken zomervakantie (i.p.v. 4 weken)
    • Detachering wordt overgenomen
    • Bij goed functioneren volgend schooljaar vaste aanstelling.
    • Bij goed functioneren volgend schooljaar schaal LD.
    • Budget voor het vernieuwen van de BiNaSk lokalen.
    • Muzieklokaal is net vernieuwd (met oefenruimtes).
    • Er is een opname studio in de kelder en één der muziekdocenten is producer (!!!)
  • Vlak voor en tijdens zomervakantie
    • Hartelijke collega's: ik werd overal direct in betrokken: laatste schooldag, receptie, BBQ.
    • Redelijk rooster (geen 1e lesuren en woensdag geen lessen)

  • Tijdens week 1
    • Een "eigen" lokaal!
    • Kleine klassen.
    • Aardige en beleefde leerlingen.
    • Voorkennis lijkt best in orde.
    • De NOVA methode is zo gek nog niet en qua moeilijkheidsgraad significant hoger dan "Chemie".
    • Door een samenloop van omstandigheden staat het PTA (programma van toetsing en afsluiting) voorlopig nog niet vast. Ik krijg dus meer tijd dan gebruikelijk om de structuur van aanbod van lesstof naar mijn hand te zetten.
    • Capabele TOA's die hun ruimte naast mijn lokaal hebben zitten, achter de schuifdeur.
    • Koffie/thee
      • Behalve koffie/thee is er ook frisdrank!
      • Geen pasje nodig!
      • Voor zover ik weet gratis en geen maandbijdrage!
      • Altijd koekjes bij de koffie ('s morgens een luxe koekje, 's middags een biscuitje)

Minnen


Het achterlaten van een vertrouwde situatie en in een nieuwe stappen zal de komende tijd veel energie kosten. Maar de eerste week is me niet tegengevallen. Hoe zag die er globaal uit?

ma: 7 lessen
di: 2 lessen (sectieverg. ging niet door)
do: 4 lessen + kort overleg met PWS leerlingen
vr 7: lessen

Qua lesverdeling niet ideaal, maar met zulke kleine klassen is het vooralsnog best te doen.
Op dinsdag heb ik wat zaken, met name ICT, proberen te regelen en heb ik mijn kast deels ingericht. Mijn huis ziet er ook meteen een stuk opgeruimder uit haha!

Op donderdag had ik voor het eerst mavo-3 en dat was even pittig (understatement). De eerstvolgende les (gisteren) had ik ze echter al waar ik ze hebben wilde. Beide lessen heb ik er 2 moeten uitsturen en vooral de 2 van gisteren waren cruciaal. voor het verloop van het verdere schooljaar.
Om voor iemand die niet voor de klas staat proberen uit te leggen hoe de eerste les ging.... Stel je 23 pubers voor die een nieuw vak krijgen van een nieuwe docent. Van de 23 zijn er ongeveer 6 die je niet hoort. De overige 17 schreeuwen (de meesten letterlijk) om aandacht. 8 leerlingen kwamen te laat, 1 met jas aan, mobieltjes gingen niet naar de goede plek, door de klas roepen (dus 17 leerlingen die dat doen) afijn, je hebt een beetje een beeld. De 2e leerling die ik eruit stuurde ging niet (!) Heel vervelend als zoiets gebeurd. Ook dit opgelost, beide leerlingen boden uiteindelijk hun excuses aan.

Gisteren begon het al een stuk kalmer en na het verwijderen van 2 (andere) leerlingen heb ik rustig het huiswerk nabesproken. Sommige leerlingen zou ik zelfs fanatiek willen noemen: huiswerk gemaakt en maar al te graag het antwoord willen geven. Daarna hebben ze gewerkt, waarvan 10 minuten in stilte. Ja, je leest het goed: in stilte. Ik zal niet ontkennen: dat gaf wel een heel krachtig gevoel.

Afijn: de minnen:
  • De reistijd en afstand is pittig (ca. 90 km) maar ging best goed. Ook is er onderweg een mogelijkheid om in Duitsland te tanken en daarvoor rijd ik slechts 10 km extra (net als eerder).
  • Het lokaal is oud:
    • 2 afvoeren lopen niet door
    • soms stinkt het er als er iets door de gootsteen gespoeld is
  • Het lokaal ligt op het zuiden en onder plat dak: warmt erg snel op. Maandag was het buiten 21°C, in mijn lokaal bijna 26°C. Voor het komende halfjaar geen probleem, maar daarna...?

Samengevat: ik ben nog steeds erg blij met mijn keuze en vind dat ik redelijk vlot uit de startblokken gekomen ben!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten