zondag 5 januari 2020

Stofzuigen en energie

Toen ik in oktober 1998 op mezelf ging wonen heb ik, met guldens, een aantal huishoudelijke apparaten aangeschaft. De laatste der Mohikanen was mijn trouwe stofzuiger die ik gisteren heb ingeruild voor een nieuwer exemplaar. Dus pas de tweede keer in mijn leven dat ik een stofzuiger kocht.


De oude


Op de foto zie je de oude en hoeveel ik er toentertijd voor heb betaald weet ik niet meer maar qua klasse zal het waarschijnlijk de op één na goedkoopste geweest zijn. Met een vermogen van maximaal 1100 Watt een kleintje.


De nieuwe


Als iets zo lang meegaat blijf ik trouw aan het merk dus ook de nieuwe is er eentje van Bosch.
Wat schetst mijn verbazing: tegenwoordig zijn de stofzuigermotoren zo efficiënt geworden dat zelfs de krachtigste motoren de 1000 Watt niet halen! Met 700 a 800 Watt houdt het echt op. Dus ook weer een besparing qua stroom.

De nieuwe Bosch heeft een vermogen van 600 Watt. Bij een geschat gebruik van 4 uur per maand (meer zal het echt niet zijn) bespaar ik dus op jaarbasis (1100-600)*(12*4) = 24.000Wh = 24 kWh.
Toch weer leuk meegenomen en wellicht zelfs nog iets meer omdat je een matig zuigende stofzuiger langer laat draaien om alles opgezogen te krijgen.
Dus misschien is de schoonmaakster nu wel sneller klaar en bespaar ik daar ook nog haha!


Koop lokaal!


In het dorp is nog één wit- en bruingoed leverancier overgebleven en het is me wel wat waard die in stand te houden, ook voor een paar euro meer. Door te vragen (durf te vragen!) kreeg ik nog een korting van €15 waardoor ik hem mee mocht nemen voor slechts €84.
Bij bijvoorbeeld bol.com ben je meer dan €100 kwijt.


Switchen energieleverancier


Bij een verbruik van 1100 m³ gas en 1500 kWh stroom zou mijn verlengaanbod €1228 zijn.
Gek genoeg zou ik via Vereniging Eigen Huis via collectieve inkoop slechts €1105 kwijt zijn, bij exact dezelfde leverancier dus.

Aangezien deze leverancier (Budget Energie) alleen qua stroom groen is maar niet qua gas besloot ik, via de consumentenbond, te zoeken naar een groener alternatief. Die heb ik nu gevonden bij Greenchoice en het jaarbedrag zal rond de €1175 liggen.


Kerstvakantie


Zo, de kerstvakantie zit er weer bijna op. Morgen maar eens aan het werk, alhoewel...studiedag... Daar dan niet weer zoveel zin in en weer een hele dag lesuitval, grrr. De volgende toetsweek komt er ook al weer snel aan, zo direct en vanavond aan het werk met de voorbereidingen daarvoor.

Ik weet niet hoe het met jullie is, maar van mij mag dat druilerige en sombere weer nu ophouden. Je zou er nog depressief van worden. Dan maar een paar graden kouder verdikkie.
Werkze morgen!


5 opmerkingen:

  1. Een stofzuiger die meer dan 21 jaar oud is geworden, dat is een mooie prestatie! Tegenwoordig hebben de meeste stofzuigers inderdaad niet meer "de zuigkracht/power" van vroeger.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mark, studiedagen.... ik heb er een broertje dood aan! Zeker nu ik al wat langer in het onderwijs meedraai vind ik deze dagen geen toegevoegde waarde meer hebben, meestal oude wijn in nieuwe zakken of volledig misplaatste onderwerpen waar je verder geen moer mee kan, maar waar de trainer of workshopleider zijn eigen zakken weer goed mee kan vullen. Bleh! Toevallig vandaag ook even gekeken of ik kan overstappen van Budget Energie naar een ander, en dan een leuke korting kan opstrijken... ben er nog niet uit. Succes weer met de werkzaamheden en alle andere activiteiten in 2020! Het beste, groet Niek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Niek,
      Ja ik ook, maar nieuwe school dus wie weet. De dagindeling zag er althans best relaxed uit. Tweemaal een uur "workshop" maar feitelijk verkapt sectie overleg. Verder 2 lezingen van elk een uurtje en een (uitgebreide?) lunch. Nou, we gaan het wel zien!
      Dank je wel, jij uiteraard ook kerel!
      groetjes,
      Mark

      Verwijderen
  3. ik ben benieuwd of je gas en elektrarekening omlaag gaan omdat je zovaak dichtbij je werk logeert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo te zien wel een beetje. Het jaar loopt van juni tot juni.
      Het waterverbruik is inderdaad al behoorlijk gedaald!

      Verwijderen