maandag 18 mei 2020

Allerlei updates

De afgelopen weken ben ik wat actiever geweest dan eerder en dat heeft direct positieve gevolgen voor mijn humeur. Daarnaast ben ik me er van bewust geworden dat je kunt doorschieten in consuminderen en laat ik het geld deze maand wat meer rollen dan anders.


Werk


Ook bij een digitale toetsweek hoort correctiewerk. Waar ik normaal het correctievoorschrift op mijn beeldscherm heb en het gemaakte werk op papier voor me is dat nu andersom. Met als extra hindernissen dat een enkele leerling, vaak degene met het slechtste handschrift, geschreven heeft op papier zonder lijntjes. Sommige leerlingen hebben niet geroteerde foto's in hun pdf, wat oefening voor de nekspieren dus. Dit alles in de "examentijd" maar correctiewerk vind ik geen vervelende werk en het leidt ergens toe en het rond de boel af voor de examenklassen.

Uitgezonderd herkansingen en RV-toetsen (resultaatsverbeteringstoetsen: soort herexamens)

Het correctiewerk geef ik prioriteit, daarna ga ik mijn mailbox maar eens bestuderen en zelf ook enkele mails versturen. Het managen van werkdruk gaat eigenlijk prima zo.


Dakgoten


Al enige tijd in de planning maar binnenkort (voor de bouwvak?) gaat het er toch van komen: de dakgoten worden aangepakt. Een speciaal materiaal wordt aangebracht waardoor de kosten te overzien blijven. Samen met de buren, want twee-onder-één-kap, en als ie hier en daar een kapotte dakpan vervangt dan ben ik helemaal blij.


Regentonnen


In mijn leven ben ik 6 keer verhuisd en geen van deze 7 huizen had een regenton. Wel, nu heb ik er twee! De gratis ronde regenton heb ik zelf aangesloten op de regenpijp van de schuur. Een tweede platte regenton moet nog aangesloten worden. Deze wil ik rechtstreeks op de buis hebben en daarvoor heb ik iemand nog (buurman) die handiger is dan ik. Wellicht lukt dat deze week nog, anders volgende week.


Schuur


Volgende week ga ik met overbuurman/vriend het hout van het fietsenschuurtje vervangen, want dat is op meerdere plekken verrot.


Kachel


Kortgeleden heb ik via marktplaats een houtkachel voor buiten aangeschaft. Ik zal de volgende keer eens wat foto's plaatsen van hetgeen ik hier allemaal opsom.


Zonneweringen


De zonneweringen binnen waren verkleurd en kapot. In plaats van zelf te gaan prutsen met goedkoop materiaal heb ik de beurs getrokken en een lokale ondernemer gaat dit op woensdag 3 juni plaatsen. Ook gelijk 2 horretjes voor de bovenraampjes en we kunnen er weer jaren tegen!


Moestuin


Ik heb het een en ander ingezaaid in de moestuin en een paar losse emmers. Aangezien we een 3e droge zomer op rij lijken in te gaan met momenteel een neerslagtekort waarbij voorgaande 2 jaren vooralsnog ruim overschreden worden, betekent dit regelmatig water geven.



Tenslotte een vervolg op mijn post van 12 mei betreffende Covid-19.


Waar gaat het nog niet goed?


Vorige week waren er 31 landen met 80% zieken of daarboven, vandaag zijn dat er nog slechts 23.

Het hele continent Africa is nu besmet want Lesotho meldde 1 besmetting. Het continent Afrika is sowieso oververtegenwoordigd in deze lijst.






Waar gaat het wel goed?


De lijst met landen met <20% zieken is wederom met 10 gegroeid naar 49: positief!
In 8 landen zijn er helemaal geen patiënten meer waarvan 4 zonder sterfgevallen.
In China nog slechts 82 patiënten, in IJsland nog maar 6.
In West-Europa gaat het over het algemeen goed. Afijn, kijk zelf maar.


Nederland


In Nederland daalt het aantal door Covid-19 patiënten bezette IC-bedden geleidelijk met gemiddeld 20 a 25 per dag. Gisteren lagen er nog 346 patiënten in Nederlandse ziekenhuizen en 3 in Duitsland.

2 opmerkingen:

  1. Na een aantal weken wennen aan het afstandonderwijs (eerst wat het een beetje aftands onderwijs!) wordt het voor mij wat makkelijker. En voor jou zo te lezen ook wel. Straks weer wennen aan op school zijn. Geen idee hoe nog.... met grote groepen collega's gezellig pauzeren zal er niet bij zijn. Ons keukentje op school is piepklein, ik denk dat ik maar een goede thermos aanschaf en zelf mijn koffie meeneem. Enfin.. we gaan het meemaken. Trouwens goede plannen om niet alles zelf te doen aan je huis! Goed bezig Mark! Groet Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, dat zeg je mooi! Makkelijker niet perse maar "normaler". Ik heb mondeling wel het e.e.a. meegekregen. Morgen ga ik mijn mailbox maar eens opgen gooien om precies te zien hoe of wat. Vandaag het correctiewerk van de examenklassen afgerond.
    Het e.e.a. gaat best lekker zo inderdaad!
    Groetjes terug,
    Mark

    BeantwoordenVerwijderen