vrijdag 14 augustus 2020

Oh ja, de vakantie!

Oh ja: de vakantie!

Ben er even 10 dagen tussenuit geweest. Twee nachtjes airbnb in Neurenberg in een studentenkamer met allerlei grappige bewoners. Airbnb vind ik sowieso een leuke uitvinding en misschien dat ik (een deel van) mijn huis ooit zal verhuren via dit platform.

Daarna doorgereden naar zuid-Bohemen in Tsjechië. De eerste 2 dagen waren koel en bezocht ik Český Krumlov en České Budějovice. De overige 5 dagen verbleef ik meestal op of rond de (Nederlandse) camping.

Zelf koken heb ik nauwelijks gedaan omdat de bistro op de camping een zeer vaardige chef-kok in dienst had die voor weinig geld heerlijke gerechten maakte. Een klein meertje op de camping met aan- en afvoer van water uit de heuvels/bergen was klein, ondiep maar lekker koud. Aangezien de meeste campinggasten verkoeling zochten in het zwembadje had ik het plasje vaak voor mezelf.
Op 900m lopen was trouwens een veel grotere en dieper plas met dito water waar je echt meters kon maken.

De camping lag op een hoogte van ongeveer 600m en daarnaast had ik een plek met veel schaduw. De temperatuur kwam niet boven de 27°C: dikke prima. 's Nachts koelde het flink af en 's morgens was het gras steevast kletsnat van de dauw. De Grand Prix van afgelopen weekend op de grote televisie in de Bistro gekeken. De eeuwig durende reclame blokken van RTL+ (zucht) overbrugden we met ZiggoGO op onze mobieltjes.


Terugweg


De terugweg via een tussenstop in Cedlec, een dorpje naast Kutná Hora, om de toch wel bizarre kerk (Ossuarium) te bezoeken. Deze is namelijk aan de binnenzijde verfraaid met de beenderen van ca. 40.000 sinds lang overleden Tsjechen. Zie hier voor meer foto's, informatie en een virtuele tour. Zelf heb ik me uiteraard netjes aan de regels gehouden en heb niet gefotografeerd. Ze zitten overigens volop in een renovatie van het bouwwerk en met name de schedelpiramides zijn hoofdbrekers om goed te demonteren, restaureren en weer op te bouwen.



Mijn tussenstop was in Bautzen: wederom een AirBnB. Ik vond de verhuurder een tikkeltje apart maar ik heb, ondanks de hitte, goed geslapen en werd om 5:55 uur wakker. Om 6:15 uur reed ik al en door een voorspoedige terugweg reed ik de 678 km vlot weg en was ik al voor 14:00 uur thuis.

Dat was wel prettig want daardoor was ik goed uitgerust voor de pubquiz om 20:00 uur waar we met een 2e plek een eet-bon van €60 in de wacht sleepten. En erg veel gezelligheid natuurlijk, zeker als je net een dag of 10 toch vooral solo hebt rondgetrokken.


Dierenpension


De katjes waren weer goed verwend in het dierenpension en ik ben blij de knuffelbare viervoetertjes weer bij me te hebben. Gisteravond eindelijk de onweersbuien die de drukkende warmte wat wegnamen. Vannacht voor 't eerst weer in eigen bedje want gisteren in de tuin geslapen: de tent moest toch nog even luchten.

Nou lief dagboek, dat was het voor nu.
Nas gledano!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten