donderdag 13 augustus 2020

Negenvoudige Grand Prix winnaars e.a.

Na een vakantie in het buitenland, waarover zo meteen meer, weer een teken van leven uit een veel te warm huis.


Warm!


In de woonkamer is het vannacht niet onder 27 °C geweest en de slaapkamer voelde nog iets warmer aan. Geen probleem: de tent moest nog even gedroogd en gelucht worden en dus heb ik vannacht in mijn eigen tuin gekampeerd. Dus alsnog geen eerste nacht weer in m'n eigen bedje.
Alleen de binnentent en ook had ik geen zin in het oppompen van mijn luchtbed die 80 slagen (dubbele actie) nodig heeft om te vullen. Een deken onder mijn slaapzak is zacht genoeg met daaronder, gras...onkruid vooral. De tent staat wellicht nog een nachtje, tenzij het nog gaat onweren: yes please!


Tweede GP op Silverstone


Die werd een prooi voor de bandenfluisteraar Max Verstappen en bij deze een vervolg op achtvoudige GP-winnaars dat uiterst kort zal zijn.


Negenvoudige Grand Prix winnaars


De enig andere negenvoudige Grand Prix Winnaar is de Australiër Mark Webber. De goedlachse Webber, een half jaartje jonger dan ik en met dezelfde voornaam, debuteerde bij Minardi in 2002 en toen hij bij zijn allereerste race in zijn geboorteland 5e werd en punten scoorde werden hij en zijn teambaas Paul Stoddard bij wijze van hoge uitzondering op het podium gehaald. In die tijd scoorde slechts coureurs in de top-6 punten en puntenfinishes waren zeldzaam voor het kleine Minardi team.

Hier de finish waar Webber juichend over de streep komt in aanwezigheid van duizenden uitzinnige Australiërs.


Ach, ik maak er gewoon een uitgebreid verhaal van. Zijn eerste overwinning in 2009 met penalty vanwege een al te enthousiaste eerste ronde:


Na 2 seizoenen bij Jaguar en 2 bij Williams won Mark tussen 2009 en 2012 hij zijn 9 Grands Prix voor het team van Red Bull, waar in 2013 eigenlijk nog een 10e bij hoorde, als zijn teamgenoot zich aan de afspraken had gehouden. De sfeer in het team was dat jaar sowieso al om te snijden... Zie hier het beroemde multi-21 incident in Maleisië:



Finishte zijn laatste race in 2013 op het podium (2e plek) en werd dat jaar in de eindstand 3e, net als in 2010 en 2011.

Deze rubriek in deze vorm zet ik voort t/m 16-voudige GP winnaars (dus Max: zet hem op!).
Daarna pak ik het anders aan.

Fijne dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten