maandag 16 november 2020

Druk

Volgens mij is voor niet-Nederlandstaligen onze taal voornamelijk lastig omdat veel woorden veel verschillende betekenissen hebben. Neem bijvoorbeeld het woord "druk":

Druk 1 - compressie

De natuurkundige grootheid: de kracht die op of tegen iets drukt.
Eenheden waarin (lucht-)druk gemeten wordt zijn o.a. Pascal, bar en atmosfeer (1 Pa = 1 N/m², 1 bar = 1000 mbar = 105 Pa ≈ 1 atm. Ouderwetse eenheden zijn mm Hg (kwikdruk, 1mm Hg ≈ 133,322 Pa ) die (bijna) gelijk is aan 1 torr. Degenen met een kwikbarometer (voorzichtig!) weten dat 760 mm kwik ongeveer 1 bar is. Personen aan de andere kant van de grote plas die weigeren het metrieke stelsel te benutten gebruiken nog psi (pound per inch²), succes!

Druk 2 - Emotionele belasting

Ook in figuurlijke zin wordt druk gebruikt: "de druk is van de ketel" : de spanning is voorbij."Onder zware druk staan." Gebukt gaan onder stress.


Druk 3a - Bezig, bezet, aan het werk

"Ik ben druk" betekent dat iemand bezig is en niet gestoord wil worden.

Druk 3b - Druk bezig

"Ik ben druk" betekent dat iemand druk bezig is en niet gestoord kan worden.

Druk 4 - Onrustig en beweeglijk

"Ik ben druk" betekent dat iemand ongeconcentreerd en onrustig is, wellicht ADHD gediagnostiseerd.


Druk 5a - Boekdrukken - de activiteit 

Het vermenigvuldigen door middel van een pers op papier overbrengen. 

Druk 5b - Boekdrukken - het resultaat 

Verschijning in boekvorm: de eerste druk


Druk 6 - Poepen (kindertaal)



Druk 7 - Drang

"De drang voelen om..."

Druk 8 - Enige fysieke kracht uitoefenen

Met enige kracht dringen; knellen, persen: op een knop drukken; iemand de hand drukken.

Druk 9 - Werkvermijding

Zich drukken, zich aan een taak onttrekken

Druk 10 - Bedroeven

Terneerslaan, bedroeven: "de regen kon de pret niet drukken."

Druk 11 - laag houden: de prijzen drukken


Druk 12 - Prikkelend, bont

Een schilderij kan druk zijn, bijvoorbeeld van de stroming expressionisme.

Als perfectionist voel ik een (meestal gezonde) druk (7) om goed te presteren. Door goed en efficiƫnt te werken probeer ik noodgedwongen mijn werkdruk (2) te drukken (11). Wanneer dit niet lukt raak ik bedrukt (10) en overprikkeld. Ik ben verre van iemand die zich drukt (9) dus heb ik met tegenzin een paar dagen vrij genomen. Ik zit dus even thuis sinds vrijdagmorgen.

Over 2 weken heb ik een afspraak met de bedrijfsarts, dit ga ik zo niet volhouden.

Ik ben niet depressief en heb op tijd aan de bel getrokken. (schouderklopje voor mezelf).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten