zondag 4 juni 2023

Hard gelopen!

Van huis uit was er geen echte sport mentaliteit alhoewel ik tussen 12 en 14 jr. oud gejudood heb en daarna 2 jaar gebadmintond. Mijn focus en interesse lag meer bij de muziek en aangezien ik op 10 km afstand naar het voortgezet onderwijs ging heb ik tussen mijn 12e en 17e wekelijks 100 km afgelegd. Dus wel iets van een basisconditie en goede longinhoud vanwege het bespelen van blaasinstrumenten.

Rond 2005 een jaartje sportschool en ergens rond 2012 nog eens: niet mijn ding. Tussen 2005 en 2016 wekelijks recreatief gevolleybald en sinds 2016 badminton ik weer wekelijks, ook weer recreatief. Verder wat baantjes trekken, wandelen en fietsen.

Hardlopen

Aan hardlopen heb ik weinig tot niets gedaan maar een collega had me uitgenodigd om met collega's aan een lokaal en vooral gezellig hardloopwedstrijdje deel te nemen. Dat was vandaag.
Afgelopen dinsdag besloot ik dat afzeggen geen optie (meer) was en dat ik maar es wat moest gaan trainen. Ik vond een achtvormige route aan de rand van het dorp met een lengte van bijna 5 km. Op dinsdag wandelde ik voornamelijk en liep 2 korte stukjes hard. Ook omdat ik onderweg vrienden tegenkwam die wilde wandelen.

Mijn topsnelheid was 10,8 km/h en gemiddeld kwam ik op 5,5 km/h. 

Ik besloot toen om hetzelfde rondje elke dag als trainingsrondje te gebruiken en elke dag meer hard te lopen en minder te wandelen.

Geen tijd voor rustdagen want 5 trainingsdagen is sowieso eh....weinig haha.



Zo gezegd zo gedaan:

Op woensdag liep ik hetzelfde rondje en zette vaker aan:

Gemiddeld nu 6,6 km/h en kennelijk is mijn doorstap-wandelsnelheid 5,4 km/h en mijn hardloop cruisespeed 10,8 km/h.

Als doel leek me richting de 9 km/h wel acceptabel om de wedstrijd te gaan starten.

Vijf relatief korte stukjes gerend, op naar de donderdag.









Op donderdag 6 stukjes gerend en geprobeerd het rennen langer vol te houden. Met succes --->

De gemiddelde snelheid ging naar 7,4 km/h en voor het eerst wat lichte spierpijn.



Op vrijdag heb ik niet de snelle stukjes geteld maar de pauzes.

Mijn stappenteller besloot nu dat ik daadwerkelijk was gestopt met wandelen maar echt aan het hardlopen was!

Qua gemiddelde snelheid op 8,3 km/h. Dit gaf me een tevreden gevoel: dit gaat goedkomen.

Op zaterdag overdag veel gelopen en tijdens het trainen 's avonds besloot ik de route wat in te korten. Spierpijn werd erger en ik wilde niks forceren. 

Toch een beetje verstandige rust ingebouwd :-)






Vandaag dus D-Day: fantastisch weer, lekker druk en veel bekenden en andere gezellige mensen.
Ik legde de ruim 5 km af in.......33 min. en 1 seconde: een gemiddelde snelheid van maar liefst 9,2 km/h! Nou, niet dat ik hardlopen nu ineens erg leuk ben gaan vinden maar 5 km bij een leuk evenement als dit is best te doen. Volgend jaar maar weer en dan begin ik wat eerder met trainen!

Doel om het onder de 30 min. te doen en dus de 10 km/h te overschrijden. Als ik het zo opbouw dat de pauzes verdwijnen en ik mijn cruise snelheid van 10,8 km/h kan vasthouden dan lukt dat.

Bijkomend voordeel is dat ik wat fitter het festivalseizoen inga :-) :-)

Fijne zondag!


1 opmerking:

  1. Nou nou Mark, goed bezig hoor! Je hebt hard hardgelopen lees ik, dat vind ik altijd knap, heb namelijk zelf een hekel aan hardlopen. Hard fietsen (niet op een racefiets) doe ik wel, treuzelen houd ik niet van. Bewegen, of het nu hard of langzaam is, is gewoon goed voor een mens, dus ga zo door! Groet Niek

    BeantwoordenVerwijderen