maandag 1 juli 2024

Crowdfunding - 2e statusupdate van 2024

Het is alweer juli en aanstaande oktober is het 10 jaar geleden dat ik hier kwam wonen met mijn ex. De hypotheek is dus ook bijna 10 jaar oud en veel ouder hoeft ie ook niet te worden. Ik denk dat het reëel is dat ie sowieso voor 2026 afgelost is. Vanaf augustus heb ik weer inkomen uit loondienst en wat ik daar zelf als aanvulling bij ga verdienen is nog onbekend. Ook weet ik nog niet op welke termijn ik een specifieke grote uitgave ga doen. Hoe dan ook staat het extra aflossen voorlopig stil.

Dan volgt hier de halfjaarlijkse update over mijn crowdfund activiteiten en daarmee een vervolg op het bericht van januari 2024.  Ik heb de afgelopen 6 maanden in 1 nieuw project geïnvesteerd: ondanks het niet hebben van een vast inkomen kon ik het toch niet laten haha.

 
Hier is alweer deel 14 uit de serie:

Status crowdfunding

Er "lopen" nog 2 projecten lopen via geldvoorelkaar.

Van mijn totale investeringsbedrag van €3800 heb ik  €3691,42 terug ontvangen (97,1 %). De 2 projecten betalen jaarlijks een keertje wat uit maar deden dit in 2024 nog niet. Dit 7-jarige avontuur zal hoogstwaarschijnlijk rond kiet uitkomen.

Dan zijn er 6 projecten via lendahand, waarvan 1 nieuwe. Het geeft een goed gevoel mensen in armere landen een handje te kunnen helpen en de rendementen zitten in de lift. Om die redenen blijf ik nieuwe investeringen doen via dit platform. Sinds kort is hier een nieuwe optie: auto-invest. Hierbij wordt in projecten die aan jouw voorwaarden voldoen automatisch geïnvesteerd. Uiteindelijk is het mijn bedoeling dat louter met winst geïnvesteerd wordt en dat het een vorm van automatisch beleggen wordt.

Betalingsachterstanden zijn er niet en van de €6860 is €6003,04 ontvangen (87,5%).

Het achtste project loopt via Collin crowdfunding en betaalt extreem langzaam uit. In 2030 zou het volledig afbetaald moeten zijn... Van de €800 is €532,67 terug ontvangen (= 66,6 %)

Totaal dus 9 actieve projecten. Mogelijk dat ik er later dit jaar nog eentje aan zal toevoegen via Lendahand.

 

Samenvattend:

Sinds mijn vorige update heb ik €403 ontvangen. Van de 9 lopende projecten zijn er 3 met een betalingsachterstand. De overige 6 projecten lopen volgens schema. 

Momenteel sta ik dus nog €1012,01 in de min en investeer pas weer als ik meer inkomen genereer. Normaal gesproken streef ik naar minimaal 10 actieve projecten maar dat is nu even niet anders.

Rijker ben ik er vooralsnog niet van geworden maar veel armer gelukkig ook niet. Wel ben ik er een beetje wijzer van geworden en vind ik het nog steeds een leuke bezigheid. 

3 opmerkingen:

  1. Crowdfunding is kansloos!

    Je kan het beter in een etf stoppen of bij brandnewday/meesman een beleggingsaccount aanmaken en maandelijks storten. Crowdfunding projecten krijgen bij de bank geen geld, omdat die er geen brood in zien.
    De bank doet niets anders dan geld uitlenen, dus ze hebben er naar mijn beleving verstand van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jouw reactie is dat wellicht want je verwart mening met feit. Succes daarmee!

      Verwijderen
  2. Ach, gewoon investeren bij een goed en betrouwbaar platform, en zelf ook goed kijken welke projecten je meeneemt. Goed kijken naar de cijfers en de geboden zekerheden, zoals bv hypotheek op de eigen woning of bedrijfspand.

    Ik heb momenteel zo'n 100 lopende crowdfundprojecten. Ja, ik heb ook projecten waarop afgeboekt is, tot nu toe alleen maar projecten die ik heb meegenomen in mijn beginperiode qua crowdfunding. Door beter selecteren, goed letten op zekerheden heb ik momenteel ongeveer 6,7% rendement. En bij 1 platform, wat alleen horeca projecten aanbiedt zelf 7,1%.

    Ik doe niets bij Landehand, investeer momenteel alleen bij Collin en Horeca Crowdfunding. Met een zo goed als afgeloste hypotheek haal ik er iedere maand net genoeg rente uit om van te leven. Ik werk intussen niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen