dinsdag 2 januari 2024

Crowdfunding - 1e statusupdate van 2024

De beste wensen voor 2024! 😀

Het nieuwe jaar heeft een 29e februari en dat is tevens de datum dat de Formule-1 auto's hun eerste meters zullen maken in de eerste vrije training. Maar...dat is een donderdag? Ja, gek genoeg zullen er een aantal races op zaterdag plaats vinden waardoor al op donderdag begonnen wordt. Beetje vreemd vind ik het. Wel fijn dat er via het Duitse RTL 7 races te volgen zijn zonder dat je ervoor bij moet betalen. Als daar nou NIET die van Nederland en België bij zitten (want die kunnen we sowieso via een nationale omroep bekijken) zouden er 9 races "gratis" te zien te zijn. De andere 15 zie ik t.z.t. wel. 2024 hoopt 24 races te bevatten: een nieuw record en wat mij betreft zijn ze te ver doorgeschoten. 20 races lijkt mij een prima maximum. Oké, genoeg racerij voor nu.

Aanstaande oktober is het alweer 10 jaar geleden dat ik hier kwam wonen met mijn ex. De hypotheek is dus ook bijna 10 jaar oud en veel ouder hoeft ie ook niet te worden. Ik denk dat het reëel is dat ie sowieso voor 2026 afgelost is. Wat de toekomst brengt weet niemand maar zou ik spoedig weer een goed inkomen hebben dan zou zelfs aflossen voor 01-01-2025 niet onmogelijk zijn.

En dan volgt hier nog de halfjaarlijkse update over mijn crowdfund activiteiten en daarmee een vervolg op het bericht van juli 2023.  Ik heb de afgelopen 6 maanden in 1 nieuw project geïnvesteerd: ondanks het niet hebben van een vast inkomen kon ik het toch niet laten. Hier is alweer deel 13 uit de serie:

Status crowdfunding

Er "lopen" nog 2 projecten lopen via geldvoorelkaar. Eén project heeft recent volledig uitbetaald.

Van mijn totale investeringsbedrag van €3800 heb ik  €3691,42 terug ontvangen (97,1 %). De 2 projecten betalen jaarlijks een keertje wat uit. Dit 7-jarige avontuur zal hoogstwaarschijnlijk rond kiet uitkomen, tenzij ik hier in nieuwe projecten investeer. Voorlopig doe ik dat niet.

Dan zijn er 5 projecten via lendahand, waarvan 1 nieuwe. Het geeft een goed gevoel mensen in armere landen een handje te kunnen helpen en de rendementen zitten wat in de lift. Om die redenen blijf ik nieuwe investeringen doen via dit platform. Betalingsachterstanden zijn er niet en er zijn weer 2 projecten ondertussen geheel uitbetaald. Van de €6700 is €5617,92 ontvangen (83,8%) en als het goed blijft gaan zou ik uitkomen op een plusje. 

Het achtste project loopt via Collin crowdfunding en betaalt extreem langzaam uit. In 2023 zou het volledig afbetaald moeten zijn... Verder 2 afgeboekte projecten en 1 succesvol afgelost project. Gelukkig waren mijn investeringen hier bescheiden. Van de €800 is €531,89 terug ontvangen (= 66,5 %)

Totaal dus 8 actieve projecten. Mogelijk dat ik er later dit jaar weer een aantal aan zal toevoegen, vermoedelijk alles via Lendahand. 

Samenvattend:

Sinds mijn vorige update heb ik €663 ontvangen. Van de 8 lopende projecten zijn er 3 met een betalingsachterstand. De overige 5 projecten lopen volgens schema. 

Momenteel sta ik dus nog €1458,77 in de min en investeer pas weer als ik meer inkomen genereer. Ook extra aflossen blijft nog even op de waakvlam. Normaal gesproken streef ik naar minimaal 10 actieve projecten maar dat is nu even niet anders.

Rijker ben ik er vooralsnog niet van geworden maar veel armer gelukkig ook niet. Wel ben ik er een beetje wijzer van geworden en vind ik het een leuke bezigheid. Hopelijk dat ik in de toekomst dusdanig in de plus sta dat ik alleen nog investeer met mijn winst maar dat moment is nog ver weg! 


Zo, en nu ga ik eens even contact zoeken met mijn energie leverancier waar ik pas een vast contract voor 3 jaar heb afgesloten en waarvan ik net het bericht kreeg dat de tarieven gewijzigd zijn...bijzonder.


4 opmerkingen:

  1. Ik investeer tegenwoordig ook bijna alles via LendAHand. Waarom? Mijn primaire reden is: 'Op deze manier kunnen mensen in hun eigen land een toekomst voor zichzelf en hun familie opbouwen. Ik ben er van overtuigd, wanneer er maar genoeg projecten, druppeltjes zijn, dit er toe leidt dat minder mensen de neiging hebben om op zoek te gaan naar een andere toekomst in een ander werelddeel'. En daarnaast krijg ik dan ook nog rendement. Wat kan een mens nog meer wensen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb je mooi gezegd! Het linkje naar migratie had ik zelf nog niet bewust gelegd maar dat is wel een logisch gevolg natuurlijk.

      Verwijderen
  2. Succes met het aflossen van het laatste stukje, dat gaat je vast lukken. En uiteraard wens ik jou en alle lezers ook een goed 2024 toe. Groet E

    BeantwoordenVerwijderen