zaterdag 30 januari 2016

Zembla: "6- voor de leraar"

Zojuist heb ik via uitzending gemist alsnog de Zembla aflevering van een paar dagen geleden bekeken. De titel "6- voor de leraar" geeft aan dat we als docenten in Nederland maar een krappe voldoende scoren. Dat dit grotendeels komt door externe factoren wordt duidelijk belicht.

6- voor de leraar

Voor mensen die niet in het onderwijs werken is het soms lastig een beeld te vormen van werkdruk in het onderwijs. Om die reden raad ik iedereen aan de 35-minuten durende aflevering te bekijken.

Voor mezelf concludeer ik dat mijn werkomstandigheden redelijk goed zijn:

  • ons schoolgebouw is nieuw en goed onderhouden
  • de klassen zijn (momenteel) niet overmatig groot
  • de kinderen zijn doorgaans goed opgevoed
  • docenten hebben relatief veel vrijheid voor het inrichten van hun onderwijs
Het achteruit gaan van taal- en rekenvaardigheden herken ik helaas ook. Ouders die grenzen over gaan heb ik in 14 jaar tijd slechts een enkele keer meegemaakt en gelukkig was het geen van die keren van fysieke aard. 

Aan het genoemde werkdruk onderzoek van de AOB doe ik ook mee en heb al 3 of 4 keer zo'n dagschema ingevuld. Wat me toch al snel opviel is dat de diversiteit aan taken die er op een gemiddelde dag voorbij komen groot is en ook dat pauzes regelmatig dichtslibben.
Qua gezondheid kan ik zeggen dat ik weet waar de grens ligt (burn-out) en deze niet overga maar dat ik de laatste 3 jaar wel last heb van oorsuizingen.

Als bonus biedt Zembla nog deze website met aanvullende informatie die hoe dan ook voor iedereen interessant kan zijn omdat o.a. informatie over het herkennen (voorkomen) en genezen van een burn-out.

--------------------------------------------------------------

Nog kort even iets anders: alle extra aflossingen van de restschuld die we tot op heden gedaan hebben gingen onder de vermelding: "looptijdverkorting". Tot onze verbazing werd deze maand een lagere reguliere aflossing gedaan, wat volgens mij alleen kan betekenen dat er aflossingen benut zijn voor het verlagen van het maandbedrag. Maandag even telefoneren met de vraag:
a) of dit zo is
b) hoe dit zo gekomen is en 
c) hoe dit te herstellen valt.

Niet iets heel dramatisch maar wel een foutje van de bank dat we niet handig vinden.
  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten