zondag 6 augustus 2017

Wat te doen met een een MILJOEN?

Wat te doen met een miljoen?

Iedereen droomt er wel eens van (denk ik): wat als ik een grote geldprijs zou winnen?
Om deze droom een (zeer klein) kansje te geven werkelijkheid te geven deden we mee aan één loterij: de bankgiroloterij. Hierop heb ik wel eens wat kleinere prijsjes gewonnen maar zelden een geldprijs, laat staan de hoofdprijs. Ik heb mijn deelname gisteren stopgezet en daarmee houden we jaarlijks €156 in eigen zak.
Zo nu en dan een kraslot kopen is een stuk goedkoper en geeft vaker dat moment van spanning.

Want stel: we zouden morgen €1000.000,- belastingvrij winnen, waar zouden we dit geld laten of aan uitgeven?

Ik denk dat ik dit even opsplits in wat we onmiddellijk zouden doen en wat daarna.

Korte termijn



schenkingen

goede doelen
€50.000
familie
€23.419
schulden

boetevrije extra aflossing hypotheek
€24.000
aflossen studieschuld
€8.400
uitgaven

feest geven
€5.000


investeringen

crowdfunden
€75.000



In eerste instantie zou ik alles zo belastingvrij mogelijk willen doen: schenkingen aan particulieren zijn dan gebonden aan een maximum van €2129,- per persoon. Naar goede doelen is er geen maximum, voor zover ik kan zien en aan enkele goede doelen willen we gericht wat geven.

Twee schulden die zonder probleem (deels) afgelost kunnen worden: de studieschuld in zijn geheel en een stuk van de hypotheek (15% boetevrij aflossen).

Investeringen via crowdfunden zou ik willen opkrikken tot het genoemde maximale bedrag.

Ik zou het liefst geheim houden dat we plotseling miljonairs geworden zijn. Dat lijkt me trouwens best een lastige opgave. Meestal is het dichtst bij de waarheid blijven het beste. We zouden er een nulletje eraf kunnen halen en doen alsof we “slechts” een ton gewonnen hadden. Als mensen gaan vragen naar de reden van de schenking en de gelegenheid voor het feest is dat meteen logisch beantwoord.
Het helemaal geheim houden lijkt me erg lastig!

Ok, de onmiddellijke uitgaven komen totaal neer op ca. €186.000… De rest zouden we op onze spaarrekening zetten en ondertussen gaan nadenken over opties voor de middellange termijn.

Middellange termijn


Opties die vaak genoemd worden zijn stoppen met werken en verre reizen maken. Nou ben ik wel van het reizen maar mijn vrouw is wat minder graag (lang) van huis. Kortere verre reizen zijn dan natuurlijk wel mogelijk.
Helemaal stoppen met werken zou ik sowieso niet willen maar naar 3 dagen per week gaan lijkt me een prima oplossing. Hoe vrouwlief hier precies in staat weet ik niet. 
Een jaar sabbatical behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden.

Middellange tot lange termijn
schenkingen

goede doelen (jaarlijks?)
€10.000
familie?
?
schulden

volledig aflossen hypotheek?
ca. €145.000


uitgaven

opknappen huidige woning
€10.000
zonnepanelen huidige woning
€7.000
ontwerpen en bouwen huis
€500.000?



Ik zou uit laten zoeken wat de boete precies is voor het volledig aflossen van de hypotheek van de huidige woning. Mogelijk dat dit meevalt en dat we ervoor kiezen direct hypotheekvrij te zijn.

Het bouwen van een energie neutrale woning aan de rand of net buiten het dorp zou een droom zijn die uitkomt. Liefst met kelder waar een oefen- en opnamestudio gerealiseerd zou kunnen worden.

De huidige woning zouden we wellicht kunnen gaan verhuren maar wellicht dat we de verantwoordelijkheid en eventuele rompslomp als verhuurder niet willen.

Pfff, nu ik dit zo opschrijf realiseer ik me dat het winnen van een grote geldprijs zoveel mogelijkheden geeft je er knap van in de war kunt raken. 
Je leven zou er door ontwricht kunnen worden, beide beentjes op de grond houden blijft het devies! :-)

Ik realiseer me dat ik niet eens heb gedacht aan het aanschaffen van een nieuwe auto...

2 opmerkingen: