zondag 3 december 2017

Autoverzekeringen

Vrouwlief en ik hebben beide onze eigen auto. Voor woon-werk verkeer vinden we dat onontbeerlijk want we wonen tussen onze beide werkgevers in en vrouwlief werkt op meerdere locaties.
Haar Nissan is van bouwjaar 2011 en mijn Suzuki is van 2012 (nieuw aangeschaft).

Beide zijn het fijne, comfortabele en compacte auto's met toch alles wat we nodig hebben. Niet al te duur in de belastingen, zuinig in verbruik etc.
We hebben nu beide 6 schadevrije jaren dus de korting is al aanzienlijk (61,5%).
Zie hier voor de bonus-malus ladder van onze verzekeraar.

Kilometers per jaar


Door carpoolen en een dag minder werken is mijn "jaarverbruik" aan kilometers aan het dalen en denk ik in 2018 (en daarna?) niet meer boven de 14.000 km per jaar uit te komen.
Ik ben nu nog verzekerd voor 14.000-18.000 km/jr. Dit kan dus worden bijgesteld naar een segmentje lager.
Bij vrouwlief is een omgekeerde aanpassing nodig omdat ze toch meer kilometers rijdt dan gedacht. Ook rijden we vaker gezamenlijk in haar auto omdat ie nu zeker zo comfortabel is als de mijne :-)

Verzekeringsvorm


Beide auto's zijn nu nog all-risk verzekerd en aangezien ons spaarbuffer nu (bijna) hoog genoeg is om de vervangingswaarde van 1 auto op te vangen hebben we besloten de verkeringen stapsgewijs te downgraden.

Vanaf januari zal de Nissan WA + gedeeltelijk casco verzekerd zijn. De exacte besparing weet ik nog niet maar verwacht dat dit in de orde van grootte van ca. €12,- per maand zal zijn.

In januari 2019 zullen we ook de Suzuki niet meer all-risk verzekeren.
Op welk tijdstip we eventueel nog verder downgraden tot louter WA weet ik nog niet, want:

  • Een overstap van WA+gedeeltelijk casco naar louter WA levert niet meer zo'n grote besparing op.
  • Door een (hopelijk) gestegen no-claim korting is de premie al zo laag geworden dat de besparing nog kleiner is geworden.
De nadelen van louter WA verzekerd te zijn wegen niet op tegen dit geringe financiƫle voordeel, vind ik.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten