zaterdag 23 december 2017

Financiële opvoeding


Afhankelijk van opvoeding, interesse en noodzaak hebben Nederlanders weinig of veel vaardigheden voor wat betreft geld.
Misschien is dit artikel een handig handvat om in te schalen waar
1) iemand zich bevindt op de schaal en
2) of dat hoog genoeg is voor zijn/haar huidige situatie.

Niveau 1: De waarde van geld / trots


Van jongs af aan leerden wij thuis de waarde van geld. We kregen (een bescheiden hoeveelheid) zakgeld. Het eerste zakgeld (op een leeftijd van 6,7,8 jaar?) was f 0,75 per week. Dit geld verdween in een spaarpot en er werd eigenlijk zelden iets van uitgegeven. Vanaf een jaar of 14 werd verwacht dat we een bijbaantje namen. Van 1x per week folders bezorgen tot later vakken vullen bij de C-1000 leerde hoe lang ik moest werken voor 10 gulden. (Bij C-1000 was dat bij aanvang 2 uur en 24 min.)
Op het moment van een bijzondere uitgave was er enige mate van trots dat ik dit (geld) zelf verdiend had.

Ik realiseer me ineens dat wanneer je "groot en volwassen" bent dergelijke uitgaven veel minder vaak voorkomen en dat de "verslaving" van het versneld aflossen hiervoor een prima vervanging is!


Niveau 2: Geld dat je niet hebt kun je niet uitgeven / zuinigheid.


Niet meer uitgeven dan er dat er binnen komt: voor velen helaas geen open deur!
Wanneer je spaart voor iets bijzonders maakt het feit dat je datgene niet zomaar wekelijks koopt extra bijzonder. Kinderen leren afwegen of ze het geld uitgeven of verder sparen voor iets anders lijkt me een essentiële activiteit.

Niveau 3: Lange termijn sparen / buffer opbouwen


Rond een jaar of 16 is het verstandig om een buffer op te gaan bouwen voor:

  • rijlessen
  • je eerste auto
  • studie
  • eerste eigen woonruimte

Randvoorwaarde is dat je je inkomsten en uitgaven goed in beeld hebt.

Niveau 4: Inkomsten genereren / werk


Het doen van een goede opleiding en het vinden van een leuke baan die bij je past. Vele malen belangrijker dan het loon. Een baan die goed betaalt maar waar je met tegenzin naartoe gaat wens ik niemand toe. Ik kan me wel situaties voorstellen dat iemand dit voor een tijdelijke, vooraf afgebakende, periode doet.


Niveau 5: Uitgaven beperken / zuinig en "groen"


Geen energie verspillen: isoleren, zonnepanelen nemen, carpoolen, verstandig boodschappen doen, niet over-verzekeren, overstappen van energie-leverancier etc. etc.
Een lineaire hypotheek kiezen en extra aflossen zorgt ervoor dat je over de gehele looptijd de minste rente betaald.

Niveau 6: Extra inkomsten genereren


Waar het eerder prima was louter via spaarrente te sparen levert dit anno 2017 erg weinig op.
Een spaardeposito openen, crowdfunden en beleggen zijn alternatieven om je vermogen te laten "renderen".


Eigenlijk had ik moet beginnen met

Niveau 0: Leren delen


Iets dat al op zeer jonge leeftijd geleerd dient te worden omdat anders het risico bestaat het kind opgroeit tot een onuitstaanbaar persoontje. Veel breder natuurlijk dan louter financieel, maar in dat kader is het geven aan goede doelen een manier.
Overigens gingen en gaan veel kinderen, van school uit, langs de deur met collectes. Tenminste....gebeurt dat eigenlijk nog wel? Wij gingen vroeger langs de deur voor o.a. Greenpeace, Zonnevanck en stichting Zonnebloem.

Waar plaats ik mezelf?


Allereerst: de schaalverdeling is niet perse lineair.
Qua niveau 3 heb ik in grote lijnen in beeld wat er binnenkomt er wat eruit gaat.
Dit tot op de eurocent bij te houden vind ik echt zonde van de tijd en word ik ook niet gelukkiger van.
Zowel op niveau 5 als 6 valt er wat bij te leren. Goedkoper boodschappen doen is nog een aandachtspuntje en zonnepanelen hebben we ook nog niet.
Beleggen is nog steeds een blinde vlek en ik heb er geen moeite mee om dat een tijd nog zo te laten.

Dan nog even dit, zojuist van teletekst geplukt:


"De bitcoin is vrijdag 25 % in waarde gedaald,van bijna $16.000 tot $12.000. De oorzaak van de abrupte koersdaling is onbekend.Vorige week stond de digitale munt nog op een recordwaarde van $20.000 dollar, na een spectaculaire opmars in twee weken.
Handelaren zien mensen die geld willen verdienen aan de munt even snel in- als uitstappen.Binnen enkele weken schoot de koers met tientallen procentpunten omhoog.                                         
De AFM waarschuwt geregeld voor het risico van het beleggen in de bitcoin.
Sommigen noemen de munt een bubbel die op barsten staat."

Ik zie het als gebakken lucht en doe er dus niet aan mee.

2 opmerkingen:

  1. Leuk stuk. Wij doen ook niet mee aan de bitcoinmania. Verder denk ik dat er nog veel te weinig aan financiële opvoeding wordt gedaan en dat dat in het verleden ook al zo was.
    Nederlanders zeggen van zichzelf dat ze zo'n spaarzaam volk zijn, maar volgens mij valt dat best tegen als je naar de cijfers gaat kijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat laatste weet ik eigenlijk niet of dat zo is. Op welke cijfers doel je precies?

    BeantwoordenVerwijderen