maandag 30 juli 2018

Nederlanders sparen te weinig: U ook?

Zo, ik ben er weer. Na bijna 2 weekjes op verschillende locaties bij onze oosterburen te hebben vertoefd ben ik weer terug op het hoofdkwartier.

Sparen en zo


Gelijk maar even wat financiën op orde gebracht. Volgens dit artikel sparen wij Nederlanders te weinig. Er wordt beweerd dat we gemiddeld €22.000 aan vrij beschikbaar spaargeld zouden hebben (!).
Ik weet niet of spaartegoeden als deposito's hierin meegerekend worden? Het lijkt me van wel want het bedrag vind ik behoorlijk hoog en in elk geval een stuk hoger dan geld waar ik nu direct bij kan op mijn spaarrekening. Zelfs als ik mijn deposito meereken kom ik er niet aan.

20% van de Nederlanders zou overigens helemaal geen spaargeld hebben: dat vind ik onverstandig en verrassend dat zoveel mensen zo bij de dag kunnen en willen leven.

Quote

Nog een grappige quote in het artikel: ''Economisch gezien is het niet wenselijk dat Nederlandse huishoudens gezamenlijk nog meer gaan sparen dan ze nu al doen'', aldus de economen. Maar een hoger bedrag aan vrij opneembaar geld zou volgens hen wel handig zijn.

Hahaha, tja, wat willen ze nu? Overigens zie ik het niet als mijn verantwoordelijkheid om de economie draaiende te houden. Mijn verantwoording stopt bij mijn eigen huishoudboekje terwijl ik wel de lokale ondernemers steun door bij hun boodschappen en overige inkopen te doen i.p.v. online.

1 opmerking:

  1. Ik vermoed dat dit een geval is van gemiddelden =/= mediaan. Een gemiddelde kan enorm beïnvloed worden door enkele uitschieters. Die paar mensen die een miljoen op de bank hebben verhogen het gemiddelde aanzienlijk, terwijl ze niet representatief zijn.

    Wat bedoelen ze trouwens met vrij beschikbaar spaargeld? Als daar ook beleggingen in worden meegenomen is die 22k ineens zoveel niet meer. Ik heb geen 22k op de bank, maar mijn beleggingen kan ik elk moment verkopen en liquide maken.

    BeantwoordenVerwijderen