woensdag 27 februari 2019

LED-lampen, energie en zonnepanelen

Mijn energie- en waterverbruik noteer ik gemiddeld maandelijks. Uiteraard noteer ik ze ook als ik ze moet doorgeven voor de jaarafrekening. Aan slimme meters doe ik niet. Die is me overigens wel aangeboden, maar die heb ik geweigerd.

De elektriciteit en het gas komen via Vandebron. Vanaf juni switch ik terug naar Budget-energie (collectieve inkoop van VEH) en vermoedelijk switch ik over een jaar weer terug. Vandebron is 100% groen en Budget-energie grotendeels groen, dacht ik. Net als de opperbevelhebber van Geldnerd HQ zal ik eens het een en ander goed doorlichten qua energie-(verbruik).


Verbruik


De jaarperiode van gas en elektra start steeds de eerste week van juni. Het water doorkruist dit maar ook deze meet ik zelf van juni tot juni.

In juni van dit jaar zal er voor het eerst een hele verbruiksperiode als eenpersoonshuishouden zijn. De in blauw weergegeven waarden zijn schattingen, automatisch doorgerekend naar gemiddelde per dag. Vanwege meer daglicht denk ik dat het elektriciteitsverbruik nog wat lager zal uitvallen.
Wellicht 1400 kWh. Het gasverbruik lijkt uit te komen op 1200 m³ oftewel precies 100 m³ per maand.
Het waterverbruik van 35 m³ is laag te noemen. Als ik de referentiewaarden van het Nibud er even bij pak dan zit ik op alle drie fronten hartstikke goed. Water: 46 m³, Elektra: 1925 kWh. Voor een twee-onder-een kapper staat een gasverbruik van 1800 m³.


Terugdringen verbruik


Ondanks het al behoorlijk lage verbruik is het altijd goed om te kijken waar het minder kan:

Water:

* douchen - doe ik 5-7x per week thuis, maar max. 10 min. per keer
* tuin - helaas geen grondwater meer van de buurman dus ook hier leidingwater nodig,
hopen op een niet al te droge zomer, zelf grondwaterpomp slaan en/of regenton plaatsen?
* wasmachine - zal een keer vervangen worden door een nieuw exemplaar, wellicht met iets lager waterverbruik?

Aardgas:

* vloerisolatie zou een optie kunnen zijn?
* ik werk voltijds (met één thuiswerkdag per week). Ik stook alleen de woonkamer, kantoortje en (bij-)keuken. In andere ruimtes staan de radiatoren op standje vorstbeveiliging.
* de voordeur tocht wel een beetje, ook eens naar kijken

Elektriciteit:

* minder apparaten op standby laten staan
* gloeilampen, spaarlampen en halogeenlampen vervangen door LED verlichting
* momenteel heb ik geen vriezer en wasdroger, dat scheelt ook al lekker :-)

Voor wat betreft het massaal vervangen van verlichting ben ik, net als in Geldnerd HQ, het huis even door geweest. De verlichting die regelmatig en langdurig aan is betreft de verlichting van de keuken, de woonkamer en het kantoortje waar ik nu zit.

In het kantoortje heb ik een gloeilamp van 25W vervangen voor een LED-lamp van 5W. De spaarlamp van 11W laat ik lekker zitten.
In de keuken treffen we 4 gedimde halogeenspotjes en 3 ongedimde. Van de 4 gedimde werkte er eentje al een tijd niet meer en deze heb er maar es uitgehaald. Blijkt toch 50W aan vermogen om te zetten. Die zal ik eens meenemen naar de lokale Karwei om te zien of er een identieke LED variant van is. Buiten in de overkapping zitten 4 kleine halogeenlampjes gemonteerd. Die gebruik ik niet heel vaak en laat ik eerst maar eens zitten. In de badkamer ook 3 halogeenspotjes. Alleen in de donkere maanden zijn die dagelijks ca. 12 minuten aan. Totaal dus 10 halogeen inbouwspotjes, 7 grotere en 3 kleinere.


Ik moet trouwens zeggen dat ik pas de neiging heb iets te willen vervangen als het ook echt stuk is. Voor gloeilampen maak ik een uitzondering omdat die niet veel gekost hebben en erg veel duurder zijn in het verbruik. Bij spaarlampen is de aanschaf duurder en het verbruik slechts een factor 2 groter dan LED. Dan die halogeenlampen....hoog verbruik en dure aanschaf alhoewel ik ze niet zelf gekocht heb. Toch maar eens naar de Karwei: op hun website zie ik o.a. 3 dimbare LED's voor €23,99 oftewel €8,- per stuk. Van de niet dimbare variant krijg je er 2 voor €11,99 oftewel €6,- per stuk.
Dat valt me reuze mee!


Zonnepanelen?


Kortgeleden blogde ik al over zonnepanelen die tegelijkertijd zonneboiler zijn. Geen idee wat dat zou gaan kosten. Wat reguliere zonnepanelen zouden kosten weet ik nu wel, want ik kreeg een offerte via VEH. Voor 6 panelen (300 Wp per stuk) zou ik, netto, €2048 kwijt zijn. Dat viel me niet tegen, maar de terugverdientijd van 6½ jaar vind ik te lang. Er valt meer geld te besparen met terugdringen van verbruik en liever laat ik zonnepanelen plaatsen die ook warmte opwekken.

3 opmerkingen:

  1. Opperbevelhebber... Laat mijn Vriendin het maar niet horen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :-) als je "vriendin" met een hoofdletter schrijft dan is het duidelijk wie de touwtjes in handen heeft haha.

    groetjes, Mark

    BeantwoordenVerwijderen