zaterdag 2 februari 2019

Netto salaris en examens!

Diverse bloggers lieten weten dat hun gestegen kosten niet gecompenseerd worden door stijging van hun netto inkomsten en dat ze er dus wat op achteruit gaan. Zuinige man, Eenvoudig leven, Opa Geldnerd en Merel van in de de boomgaard schreven hierover.


Hypotheekschuld


Volgens het loonstrookje van januari ben ik er netto €32,30 op vooruit gegaan. Aangezien ik geen zin heb om allerlei uitgaven aan boodschappen etc. precies bij te houden weet ik niet in hoeverre mijn uitgaven omhoog gaan. Mijn elektriciteit-, gas- en waterverbruik, en bijbehorende maandbedragen, zijn overigens zelfs nog dalend (van twee- naar eenpersoons huishouden) dus...geen idee hoe het onder de streep precies uitpakt.

Wat ik wel weet is dat ik maandelijks (minimaal) €200 spaar en vooralsnog €900 extra aflos op de hypotheek. Laten we die er eens bij pakken en dan in de vorm van een blije grafiek:



Vijf smileys betekent: een halve ton is er al af! (En dat in 4 jaar en 3 mnd.)

Altijd leuk te visualiseren dat ik door de 140k barrière ben gegaan en dat dat de dalende hypotheekschuld ook iets sneller begint te dalen! Ik hoop in 2019 dan ook nóg een 10k grens te doorbreken....Onder de €130.000.....dan gaan we richting de één-en-kwart ton en is de grens van €100.000 ook niet ver meer. 
Hoe gaaf is het als het moment aanbreekt dat de hypotheeksom in 5 cijfers opgeschreven kan worden...?


Maandbedrag afgezet tegen salaris


Als ik de (bruto) hypotheek maandlast afzet tegen mijn (netto) salaris, dat ziet dat er, in procenten, zo uit:



Momenteel heb ik een volledige aanstelling, zo goed als: 0,96 fte. In juni 2019 krijgen we er 2,15 % loon bij waardoor het bovenstaande percentage nog wat sneller daalt.

Vanaf augustus denk ik (weer) iets minder te gaan werken dus stijgt het percentage weer. Zoals ik er nu insta wil ik 0,86 fte gaan werken wat neer zou komen op 4 "normale" werkdagen (voor zover die bestaan in het onderwijs haha) met een externe taak daar bovenop.


Ik heb nu 4 overvolle dagen en, mede doordat de klassengrootte meevalt, ga ik dit wel trekken tot de zomervakantie. Vanaf de examenperiode zal de lesdruk drastisch afnemen maar dien ik natuurlijk wel het nodig correctiewerk te verrichten. Dit neemt ook veel tijd in beslag maar is een ander soort belasting. Voor de outsider misschien wel leuk om wat over te vertellen, here we go:


Correctie eindexamens



Na de laatste toetsweek (medio april) breekt er een periode aan van: "de laatste puntjes op de i" oftewel: examentraining. Er wordt les gegeven maar de vorm verandert eigenlijk elk jaar (zucht) en ook lijkt een individuele docent hier steeds minder invloed op te hebben. Anyway: er zijn nog lessen, maar deze zijn (minimaal) in de vorm van blokuren. Ook wordt er meer keuze geboden en een differentiatie gedaan.

De examenperiode begint op donderdag 9 mei (zie hier voor het complete rooster). Op 20 mei heeft mavo (VMBO-TL) het NaSk-2 examen (scheikunde). Mijn havo leerlingen maken op 21 mei (de dag erna dus...) hun scheikunde examen.


Vanaf 9 mei


Omdat ik twee havo-5 klassen en een mavo-4 klas heb zal ik drastisch veel minder lessen hebben (10) en in plaats daarvan zal ik ingezet worden voor surveillance. Dit zijn waarschijnlijk de meest geestdodende momenten in een schooljaar omdat je werkelijk niets anders dan dat mag doen dan dat: surveilleren. Zodra er leerlingen klaar zijn en willen vertrekken is er wel voldoende activiteit (kruisje noteren, werk sorteren, kladwerk in aparte bak etc.) maar vooral het begin van het examen (na het uitdelen en de aftrap) is het werkelijk heel erg saai.

Dit is geen klacht, slechts een constatering en het hoort er gewoon bij. Een beetje de examens doorbladeren biedt enig soelaas en ik zorg ervoor dat ik een pen op zak heb om met een blaadje lijntjespapier toch iets te kunnen. Al was het maar het maken van een boodschappenlijstje.



D-Day


Het kwam de laatste jaren vaak voor dat ik het examen van mijn vak juist NIET was ingezet voor surveillance. Ik probeer dan toch altijd even voor of bij aanvang van het examen aanwezig te zijn om, waar nodig, even wat leerlingen in de ogen te kijken en wat laatste (kalmerende) woorden te geven.
Heb ik iets meer tijd dan blader ik het examen even door.


Heb ik meer tijd dan ga ik in een van de ruimtes zitten en maak het examen zelf. Ik werd daar eens op gecomplimenteerd, wat ik vreemd vond: de uitdaging die de leerlingen voor hun kiezen krijgen dient toch ook door de docent bedwongen te worden? (En in het geval van een havo examen in de helft van de tijd, vind ik.)

Het mavo examen duurt van 13:30-15:30 uur, dyslecten tot 16:00 uur. Als alles meezit krijg ik om circa 16:10 uur het complete pakket mee, met een boel extra formulieren en correctiemodel dat vanaf 16:01 uur openbaar is, o.a. via examenblad.nl.

Het havo-examen duurt van 13:30-16:30 uur en bovenstaande is steeds een uur later.



Planning



Een scheikunde examen voor havo bestaat doorgaans uit ongeveer 30 open vragen, verdeel over 5 of  6 opgaven. 's Avonds begin ik met corrigeren en kijk eerst mijn eigen werk na. Als ik het oneens ben met het correctiemodel is dat pech. Vooralsnog dien ik het blindelings op te volgen. Scheikunde is een exact vak maar toch en gelukkig blijft er een (klein) grijs gebied over.
Correctie dient integraal (vraag voor vraag) te geschieden wat betekent dat ik de 51 havo examens in eerste instantie elk 30x door mijn handen laat gaan. 

21 mei 's Avonds: 2-3 opgaven
22 mei: 3-4 opgaven
23 mei: regionale examenbespreking
24/25 mei: aanpassingen correctie, eventuele aanpassingen in het correctiemodel volgen.
26 mei: opsturen.

Correctie van examens doe ik 100% thuis. Waar ik soms proefwerken deels op school nakijk doe ik dit bij examens nooit. Als het kan: lekker buiten in de zon, muziekje aan, en meters maken!
Uiterlijk vrijdag 31 mei moeten de examens verzonden zijn naar de 2e corrector.

Na invoeren van scores en opsturen is het wachten tot de 2e corrector ook klaar is. Dan is er telefonisch contact en bespreken we de hele boel. Meestal is dit (bij mij): hier en daar een puntje erbij, hier en daar eraf. Netto verandert er doorgaans weinig.



Referentie



Welke momenten komen er voorbij waarop ik signalen krijg hoe moeilijk het examen was en hoe goed mijn leerlingen het gedaan hebben en hoe betrouwbaar zijn deze signalen?

  • Ik scan de examenopgaven --> volslagen onbetrouwbaar
  • Het percentage leerlingen dat eerder klaar is --> onbetrouwbaar
  • Ik maak het examen zelf --> enigszins betrouwbaar
  • Ik kijk mijn eigen gemaakt werk na --> enigszins betrouwbaar
  • Scores van mijn leerlingen VOOR 2e correctie --> betrouwbaar
  • Bij de regionale bespreking worden scores versnelde correctie bekend gemaakt --> ZEER BETROUWBAAR
  • Eigen scores van tweede correctoren (die ik zelf doe bij een andere school, en die een andere docent doet van mijn leerlingen) --> weinig betrouwbaar
  • Definitieve scores van mijn leerlingen NA 2e correctie --> betrouwbaar

Pas bij de bespreking krijg ik mijn eerste referentie die keer op keer redelijk betrouwbaar blijkt te zijn. Sinds 2012 zijn de scores van mijn leerlingen steevast hoger dan landelijk, en dat zie ik op dat moment voor het eerst bevestigd. Hopen dat dit in 2019 ook weer lukt :-)

Ik krijg al zin in die tijd: ook is het dan volop lente!

Voor wat betreft het mavo examen:

ma 21 mei: 16:05 uur, ophalen MAVO examens. Naar huis. Indien overdag nog niet gelukt: eerst zelf examen maken. Dit examen zal voor een groot deel uit meerkeuzevragen bestaan, totaal 7 opgaven en ca. 50 vragen. Het is een stuk gemakkelijker en ik heb slechts 18 leerlingen.
De correctie hiervan gaat daardoor een stuk sneller en MOET klaar zijn (vind ik) voordat ik de volgende dag 50 HAVO examens ter correctie mee krijg... Afijn: waarschijnlijk lukt het wel dit geheel in 1x af te krijgen. 
's Avonds of de volgende dag op school contact met collega met parallelklas. Dit MOET ook want anders belt hij dinsdag of woensdag als ik al met HAVO bezig moet zijn :-)

De examenbesprekingen voor MAVO zijn direct de dag erna....jammer. Ik download het formulier van de website en verwerk eventuele aanpassingen pas NA ik het havo examen in zijn geheel 1x door mijn handen is gegaan.

Overigens gaan de overige lessen van onder- en bovenbouw gewoon door. Huiswerk, practica en overhoringen dus ook. Als de zomervakantie vroeg valt krijg je zelfs de laatste toetsweek bijna tegelijk met de examens (ai!). Gelukkig valt de vakantie voor ons dit jaar LAAT.

Zo, complimenten als je het hele verhaal uitgelezen hebt. Ik ga nu boodschappen doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten