zondag 8 december 2019

Pepernoten en consuminderen.

Voor de doorgewinterde consuminderaar zal het volgende als voor de hand liggend en bekend voorkomen. Voor u is dit stukje dus niet: een fijne zondag gewenst! :-)


Consuminderen


Gisteren even wat biertjes gedronken met een goede vriend en op een gegeven moment kwam versneld aflossen ter sprake. Hij complimenteerde me met mijn aflosregime en sprak zijn verbazing uit dat het me dat zo makkelijk leek te lukken.

Nu heb ik zelf niet de indruk dat ik erg zuinig leef maar momenteel kom ik rond van ca. 45% van mijn inkomen. De overige 55% zijn de reguliere hypotheeklasten + extra aflossing.
Ik verdien ongeveer 1,5 x modaal, dus dan schiet het wel lekker op.

Gaandeweg kwamen er zaken voorbij waarin we verschillende keuzes maken:

  • Jezelf eerst betalen vs. kijken of er aan het eind van de maand geld overblijft.
    Een vaste maandelijkse afschrijving die je gaandeweg ophoogt zorgt ervoor dat
    • er altijd extra afgelost wordt en
    • salarisverhogingen ten goede komen aan de hypotheek / je beneden je stand blijft leven
    • je kunt begroten in welke mate je je extra aflossingen in de toekomst wilt laten stijgen 
  • Sparen vs. aflossen
    Momenteel spaar ik niet omdat ik mijn buffer groot genoeg vind.
  • Wel of geen A-merken consumeren
    Als er geen of klein smaak- en/of kwaliteitsverschil is ga ik voor de goedkoopste.
    De huismerk pizza's van de Appie vind ik trouwens lekkerder dan duurdere merken. Zo zijn er meer voorbeelden.
  • Nieuwe of tweedehands apparatuur kopen.
    Mijn eerste eigen laptop is een tweedehandsje en daardoor kon ik hem aanschaffen voor ca. €200. Met een ouderwetse VGA kabel en mini-jack kabeltje heb ik nu zelfs beeld en geluid van internet via de televisie.
De gedronken biertjes waren trouwens afgeprijsd (8 stuks voor €5,19). 
Dankzij het ruime assortiment afgeprijsde artikelen bij de lokale Appie H. proef ik nogal eens biertjes die ik anders niet zou kopen, en ook nog voor weinig geld. 


Pepernoten


Ik heb bij de concurrent (de +) mijn boodschappentas gevuld met pepernoten. Slechts €0,29 per zakje en houdbaar tot eind mei. Ik lust het hele jaar pepernoten en mochten ze voor april niet op zijn: dan ben ik jarig = goedkope en originele traktatie. Overigens zijn ze van het huismerk: die smaken me prima!

2 opmerkingen:

  1. Die pepernoten (ik vermoed dat het kruidnoten zijn: die harde knapperige platte rondjes ipv zachte en of ietwat taaie bonken) zijn na mei ook nog houdbaar, weet ik zeker! En dan is het al weer snel augustus en liggen ze weer vers in de schappen, je kan dus het hele jaar door kruidnootjes eten (mocht je daar behoefte aan hebben ;-))! Leuk stukje trouwens over jouw keuzes om te consuminderen of minder geld uit te geven. Heel herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja kruidnoten inderdaad. Dat taaie spul vind ik maar matig :-)

    BeantwoordenVerwijderen