woensdag 5 mei 2021

Autopech-update

Als je erop rekent een bedrag van €2000 te moeten spenderen dan valt het mee als het minder is. Ik ga niemand aansprakelijk stellen want de enige bij wie ik dat zou kunnen doen is de trouwe monteur die bekend staat als één van de beste van Nederland. Weinig kans van slagen en sowieso zou onze relatie verpest zijn en kan ik op zoek naar een andere monteur. Het is nooit een serieuze optie geweest.

De begrote kosten waren €1750 tot €2000 en het lijkt uit te komen op €1650. Een meevaller en de nieuwe motor heeft slechts 40.000 km gelopen (terwijl de overleden motor al 149.000 gepasseerd was). Dat is dus een verbetering en helemaal als je weet dat deze nieuwe motor uit een automatisch geschakelde auto komt. (Het kan dus nooit overbelast zijn geweest met hele hoge toeren.)

Enfin, dat het in mijn tweeweekse meivakantie gebeurde is op zich handig zodat ik hem niet heel erg mis. Het doel is dat ie zaterdag klaar is zodat ik er volgende week weer mee naar het werk kan. Van mijn vakantiegeld gaat dus nog wat overblijven en het is sowieso een goed ding dat ik er niet eens spaargeld voor aan hoef te spreken. Ik heb het nog niet zo slecht :-)

Eindexamens

Op 17 mei begint het eerste tijdvak van de centrale eindexamens. Voor scheikunde zijn ze op wo 26 mei (vwo) en ma 31 mei (havo) aan de beurt. Ik heb mijn planning al klaar die altijd strak is, maar dat dit jaar ook echt MOET zijn:

wo 26 mei: aanvang examen 13:30 uur, surveilleren tot 15:00 uur. Daarna maak ik zelf het examen. Om 17:05 uur alle spullen meenemen. 's Avonds de eerste opgave (van 5) nakijken.

do 27 mei: overdag online lessen. Tussendoor maar waarschijnlijk erna: opgave 2, 3 en 4 (en 5?) nakijken.

vr 28 mei: overdag online lessen. Erna, opgave 5 nakijken. Vermoedelijk dat de landelijke bespreking vandaag is. Zo ja, dan is 's middags het verslag online beschikbaar. Aan de hand hiervan discrepanties rustig aanpassen. Al naar gelang tot hoe laat de administratie open is en of ik het allemaal goed en tijdig af krijg: nagekeken werk inleveren zodat het opgestuurd kan worden. Zo niet, dan meenemen naar huis en de correctie rustig afronden in het weekend.

ma 31 mei: overdag weer fysieke/hybride lessen (!) Afhankelijk van versoepelingen mogelijk zelfs geen hybride lessen meer.
aanvang examen: 13:30 uur. Surveillance weet ik zo niet uit mijn hoofd. Ik ga er vanuit dat ik wederom tegelijk met mijn leerlingen het examen kan maken. In 2019 lukte me dit in een uur, met migraine als gevolg. Dit keer iets meer tijd voor nemen ;-) 's avonds: Opgave 1 en 2 nakijken.

di 1 juni: overdag fysieke/hybride lessen, als het kan op tijd naar huis en 's avonds opgave 3 (en 4?) nakijken.

wo 2 juni: correctie afronden. Vermoedelijk dat de landelijke bespreking vandaag is. Zo ja, dan is 's middags het verslag online beschikbaar. Aan de hand hiervan discrepanties rustig aanpassen.

do 3 juni: Het gecorrigeerde werk mee naar school en op laten sturen.

Dan zit voor mij het eerste tijdvak van mijn leerlinden erop. Of er leerlingen met scheikunde zijn die ervoor kiezen om pas in het tweede tijdvak hun scheikunde examen te maken weet ik (nog) niet. Ik weet wel dat er zowel op havo als vwo slechts 4 leerlingen elk zijn (uit de hele populatie) die één of meer examens niet maken in het eerste tijdvak.

Tweede correctie

Het opsturen gebeurt naar mijn tweede correctoren en evenzo ontvang ik werk ter tweede correctie. Omdat ik niet van tevoren weet wanneer andere correctoren hun werk opsturen heb ik dit niet in mijn planning opgenomen. Ook weet ik (nog) niet of ik zowel havo als vwo tweede correctiewerk krijg, van welke scholen en van hoeveel kandidaten. Door mijn eigen werk strak te plannen ben ik maximaal flexibel voor deze taak.

Tweede tijdvak

Normaal gesproken heb ik geen correctiewerk tijdens het tweede tijdvak van mijn leerlingen (want zo goed zijn we :-) ) Gezien de bijzondere situatie van nu zou dat dit keer best anders kunnen zijn. Tweede correctie van het tweede tijdvak zou ook zeker kunnen. Ook zal er wel weer het nodig surveillancewerk zijn.

Derde tijdvak

Of er ook nog leerlingen van mij of ter tweede correctie zijn die dit tijdvak gaan gebruiken is helemaal koffiedik kijken. De datum is in elk geval 6 juli. Voor mijn eigen leerlingen zou dat op tijd zijn. Tweede correctie echter....van belang om dit tijdig te weten want....

Festivals!

Ik heb kaartjes voor vijf festivals. Twee ervan (GMM en Masters of Rock) zijn wederom opgeschoven en zullen in 2022 plaatsvinden. Hopelijk gaan de overige drie wel door in 2021:

  • Exit (8-11 juli)
  • Mañana mañana (12-15 aug)
  • Das oktober metalfest (2 okt)
En eh, als het Exit festival is heb ik nog geen zomervakantie... En het is in Servië, dus zou ik er met de auto heen willen rijden...Wordt nog interessant. De voortekenen of het doorgaat zijn, voor zover ik het zie, erg goed! De besmettingscijfers zijn in Servië laag en dalend, waar we in Nederland alleen nog van dromen.

OPROEP: Wie heeft er zin mee te gaan naar het Exit festival in Novi Sad? Er zijn nog kaartjes, maar dat zou wellicht snel kunnen gaan. Zie https://www.exitfest.org/nl/tickets/

Fijne woensdag!

3 opmerkingen:

  1. Mark, zover ik weet gaat Exit door, voor toegang moet je een bewijs hebben dat je inge ent bent of Covid gehad,met een nieuwe pcr test kom je ook naar binnen. Daar zal ook de mogelijkheid zijn voor testen tegen normaal tarief Groeten Cisca Servie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Cisca, oh super! Bedankt voor deze informatie. Hopelijk ben ik tegen die tijd ingeënt maar met n test bij de ingang lukt het natuurlijk ook.
      Je bent erg goed op de hoogte, ga je zelf ook?
      Groetjes, Mark

      Verwijderen
    2. Mark, ik ga zelf niet, ik ben 74, Maar onze zoon gaat en er komt altijd een vriend uit Nederland zodoende dat ik op de hoogte ben,groetjes

      Verwijderen