donderdag 13 mei 2021

Gevaccineerd! (en ander nieuws)

Precies één week na het noteren van mijn naam op de reservelijst werd ik gistermorgen gebeld en gistermiddag geprikt! De stoel waar ik 30 seconden op zat voelde even als troon want dit is toch wel heel bijzonder. Minder dan 1½ jaar na het uitbreken van een wereldwijde pandemie is er een vaccin in mijn bovenarm beland. Nummer twee volgt dan ergens over 8 tot 12 weken.

Vooralsnog geen bijwerkingen, naast ontzettende dorst die ik op een klein uurtje terras heb proberen te stillen ;-)

Goed te weten dat ik beschermd ben (of ga zijn, na 10 dagen en helemaal na de 2e prik) en dat de kans dat ik zelf Covid-19 krijg of anderen besmet steeds kleiner zal worden. Fijn voor mezelf en mijn omgeving maar ook zeker voor werken in het onderwijs.

0% rente

Vanaf 1 juli krijg ik op mijn KNAB rekening geen rente meer en over alles boven €100.000 moet zelfs rente betaald worden. Dat dit meteen al een riante 0,5% is en niet bijvoorbeeld 0,02%, daar vind ik dan wel weer wat van. Ik heb geen spaarsaldo van dergelijk formaat maar ben wel benieuwd of de grens van NIKS! naar BETALEN! nog gaat dalen en zo ja wanneer en tot hoever?

Daar ik nog steeds een slapende spaarrekening heb bij Nationale Nederlanden (voormalig OHRA bank) waar mijn deposito aan gekoppeld is heb ik dus nog een alternatief voorhanden. De rente is daar nog positief (0,03%) dus ik heb net mijn spaarrekening leeg getrokken zodat ik alleen nog mijn lopende rekening en 2 kleine buffertjes bij KNAB heb.

Mocht ook Nationale Nederlanden naar 0,0% gaan dan stort ik het misschien wel terug. Zouden we in een situatie belanden waar er werkelijk overal betaald moet worden over je spaargeld denk ik dat er grote problemen zouden ontstaan. Ik zou serieus overwegen mijn geld eraf te halen en in een matras, oude sok of kluis stoppen. Ik zou daar waarschijnlijk niet de enige in zijn en door een dergelijke bankenrun gaan er banken omvallen en vinden er vermoedelijk meer inbraken plaats.

Fijne dag! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten