donderdag 13 mei 2021

VERKORTEN LOOPTIJD

Nog even deze ON TOPIC aanvulling: Vorige week stuurde ik het volgende mailtje naar mijn hypotheekverstrekker (A.S.R.):

Geachte heer/mevrouw,


bij het doen van extra aflossingen op mijn WelThuis hypotheek heb ik steeds voor lastenverlichting gekozen. Wat zou ik moeten doen om te kiezen voor looptijdverkorting?


Ik heb uw website doorgespeurd maar kon hierover helaas geen informatie vinden. Voor zover mij bekend bieden alle Nederlandse hypotheekverstrekkers beide opties aan, vandaar mijn vraag.

Daarop kwam na een paar dagen de volgende reactie:

Bedankt voor uw e-mail. U stelt ons een vraag over het inkorten van de looptijd bij een extra aflossing. In deze e-mail informeer ik u graag over de werkwijze.

Verkorting looptijd
Wanneer de extra aflossing heeft plaatsgevonden kunt u, per e-mail, bij ons aangeven dat u de looptijd wilt verkorten.


Het kan dus! Dat is mooi en ik denk dat ik het zo ga doen:

  • Eerst deze maand nog een laatste bedragje overmaken ter lastenverlichting zodat het vaste aflosbedrag op hele euro's uitkomt, te weten €290.
  • Daarna elke maand een veelvoud van €290 aflossen zodat de looptijd van de hypotheek steeds met een heel aantal maanden inkort wordt.
  • Dit uiteraard alles netjes bijhouden in mijn Excelbestand :-)

Dat laatste zal, zeker in het begin, wat handmatige aanpassingen vergen maar dat vind ik niet erg.

In 2021 kan ik dan 82 maanden tijd winnen en vanaf 2022 zelfs jaarlijks 98 maanden tijd winnen als ik tenminste boetevrij wil blijven, en dat wil ik.

Mooi, we gooien het dus over een iets andere en voordeligere boeg!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten