zondag 11 juli 2021

Max(imaal) !

Ondanks dat Max maar blijft winnen heb ik er geen blogposts aan gewijd in de rubriek xx-voudige Grand Prix winnaars. Eerder had ik al aangegeven v.a. 16 overwinningen het anders aan te gaan pakken. De teller van Max staat nu op 15 en ik begin er nu gewoon mee.

Het duurt niet lang meer voordat Max zich in het rijtje van de allergrootsten schaart: de kampioenen die één of meer titels en 20 of meer Grands Prix wonnen.


Zestien coureurs reken ik tot deze categorie, zoals te zien in de kleurige tabel hierboven. Aangezien het puntensysteem in de loop der jaren geregeld veranderd is heb ik die niet opgenomen. Wel het aantal top-6 en top-10 klasseringen. Het aantal Grands Prix meetellend voor het kampioenschap neemt jaarlijks nog toe dus het vergelijken tussen kampioenen van toen en nu blijft lastig.

Legenda: lichtoranje: 1e, groen 2e en geel 3e in betreffende categorie.
Grijs: iets beter dan Max in betreffende categorie
Lichtrood: gelijk aan Max in betreffende categorie
Rood: minder dan Max in betreffende categorie
Blauw: actieve coureurs / geactualiseerde categorie

De kolomkoppen wijzen zichzelf denk ik, alleen de laatste 3 licht ik nog even toe. Een start-finish overwinning hoeft niet van pole-positie gestart te worden. De doorkomsten zijn bepalend dus de leiding pakken voordat de eerste ronde erop zit. Een hattrick betekent overwinningen vanaf pole en ook de snelste ronde gereden. Heb je ook nog elke ronde aan de leiding gelegen, dan heet dit een Grand Slam.

De laatste race in Oostenrijk was Max zijn eerste Grand Slam en hij was de jongste coureur ooit die deze zeldzame prestatie verrichte.

Eens zien of Max volgende week Jenson Button kan inhalen en Stirling Moss kan evenaren!

2 opmerkingen:

  1. Hallo Mark, je bent net naar Exit geweest. Onze zoon en Nederlandse vriend zijn wel geweest en het was prima geregeld en fantastisch, Groetjes Cisca Servie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi te weten dat het eerste festival doorgegaan en goed verlopen is!

      Verwijderen