dinsdag 9 augustus 2022

Opgelicht...

Nou, een nieuw avontuur is het zeker geworden, maar niet zoals ik het me had voorgesteld!

Opgelicht. Belazerd. Er met beide benen ingetrapt. Alle (niet-Bovag) autoverkopers zijn oplichters, zoiets. Achteraf voel ik me behoorlijk dom dat we er ingetuind zijn. Mijn kameraad die overal bij was ging er ook helemaal in mee.

Ik heb geen zin het hele verhaal neer te typen en zal me beperken tot een korte versie.

Op donderdag 28-07 bij een "autobedrijf" (en ik gebruik de term losjes) een auto gekocht die om te bouwen is tot een mini-camper. De leeftijd (bj 2009), kilometerstand (91000) en rijgedrag waren allemaal prima.

Ik heb me onder druk laten zetten (nooit een goed idee) om af te zien van een aankoopcheck en op maandag 01-08 ging ik de auto ophalen. De beloofde reserveband ontbrak en ook was het APK formulier vergeten. De afhaalplek was de parkeerplaats van een supermarkt (ook al zoiets) en na vertrek van de verkoper bleek de auto niet te starten. De telefoon van de verkopers stond inmiddels op voicemail (want vakantie) en het enige communicatiemiddel was de Marktplaats app.

De ANWB-man kreeg hem toch aan de praat en later die dag zette ik hem bij een plaatselijke BOVAG garage neer. De volgende dag bleken er, los van de startmotor, 8 verschillende gebreken te zijn, waarvan er 2 regelrechte APK afkeur zijn: doorgeroeste en lekke uitlaat en dito benzinetank.

De rechtsbijstand ingeschakeld die mij alleen kan adviseren (want een aankoop bij een niet-BOVAG garage....afijn je snapt het). Dat adviseren doen ze trouwens vooralsnog erg goed.

Fast forward naar vandaag: de door mij ingezonden brief waarin vernietiging vanwege dwaling door mij geëist wordt heeft weliswaar de verkopers wel bereikt maar niet tot het gewenste resultaat geleid, te weten: terugbetaling van de totale koopsom (uiterlijk 16-08) en het ophalen van de auto. Zojuist weer gebeld met de rechtsbijstand en, tot mijn verrassing, is er de optie dat de collega die ik al 2x gesproken heb (van de 3x) mij straks gaat terugbellen. Zo hoef ik niet steeds alles opnieuw uit te leggen.

Overigens mag de auto voorlopig blijven staan op het terrein van de lokale garage en kwam ik te weten dat de auto in principe een dagwaarde van rond de €5000 heeft. Mentaal maakt dat wel wat uit, voor mij tenminste, of je €6600 in de min staat of €1600. Samenvattend: 

  • Plan A loopt dus en ik hoop zo te horen wat de volgende stap kan zijn en welke kosten daaraan verbonden zouden kunnen zijn.
  • Plan B: de auto toch laten herstellen door iemand van MIJN keuze (en wellicht enige of gehele financiële compensatie afdwingen: lastig...) en er alsnog een camper van bouwen.
  • Plan C: de auto dusdanig laten herstellen zodat ie verkoopbaar is en verkopen.

Voor plan B en C vertrouw ik volledig op het oordeel van mijn vaste monteur die momenteel nog op vakantie is. Zou ik tóch moeten kiezen tussen plan B en C dan wil ik een indicatie van hem in hoeverre deze auto een rijdende bodemloze put gaat zijn.
Ik zit rouwens dusdanig in mijn vel dat ik tijdens dit hele spektakel kalm en zakelijk ben gebleven. Dat ga ik volhouden want ik laat mijn humeur en vakantie niet bederven door een stelletje oplichters. Eén ding weet ik heel zeker en dat is dat de auto alleen hun kant op gaat als ik het bedrag terug heb gehad. En uiteraard komt iemand hem dan maar halen. Dat zij er aan gaan klussen terwijl de auto nog van mij is gaat sowieso niet gebeuren.

Niet leuk allemaal maar er zijn ergere dingen op de wereld. Zo moesten vroegere buren laatst afscheid nemen van hun oudste zoon, die 5 jaar jonger dan ik was.


F-1 Zomerstop

Even wat anders: de zomerstop is begonnen. Tegen de verwachting in won Max de Hongaarse GP van de 10e startplek en vergrootte zijn voorsprong in het kampioenschap tot 80 punten. Met 9 resterende races kun je spreken van een riante voorsprong.
Het is mijn inschatting dat Max met nog ca. 125 punten erbij zeker is van zijn 2e kampioenschap. Als je het zo bekijkt zijn 2 of 3 overwinningen en een paar podiumplaatsen dus voldoende. Na de zomerstop volgt direct een drieluik: België-Nederland-Italië. Als hij er daar 2 van zou winnen is de knock-out wel gegeven denk ik en kan hij de laatste 6 races ontspannen uitrijden. Niet dat er bij Max ooit veel stress te merken valt! :-)

Hieronder het klassement aller tijden, gesorteerd op aantal overwinningen.  


9 opmerkingen:

  1. Heel vervelend! Van de andere kant: als je de auto van een bovag garage had gekocht, dan was hij sowieso al pakweg 1000,- duurder geweest, dus ga je eigenlijk slechts 600,- de boot in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat zou best kunnen inderdaad. Bedankt voor je sympathieke reactie! Als over 2 weken mijn vaste monteur terug is van vakantie ga ik eens kijken wat zijn prognose is. Hij mag van zijn werkgever er wat bijbeunen, waarbij hij een veel lager uurloon rekent. Ik zal hem vragen wat het kost om door hem de auto verkoopbaar te maken (plan B) en om hem tip top te repareren (plan C).

      Verwijderen
    2. B en C andersom, maar je snapt wat ik bedoel ;-)

      Verwijderen
  2. Jeetje, wat een rotverhaal! Ik hoop dat je inderdaad je vakantie niet laat verpesten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neu, dat gaat niet gebeuren hoor. Wat ook helpt is dat ik maar tegen weinig vrienden heb gezegd dat ik een auto had gekocht.

      Verwijderen
  3. Hi Mark, wat een kloothommels heb je toch rondlopen! Gelukkig zijn ze in de minderheid, maar je zal er met net eentje treffen, ben je mooi de sigaar! Het overkomt ons allemaal natuurlijk, voor kleine of grote bedragen geflest worden. Gelukkig meestal maar een keer, want daarna ben je extra voorzichtig. Ooit, ik was 25, gaf ik 10 dollar aan iemand in Manhattan die vertelde dat ie zonder benzine stond, portemonnee vergeten en moest echt even met zijn jerrycan naar de pomp. Wist ik veel, er zijn helemaal geen benzinepompen in Manhattan!! Man in jasje dasje was gewoon een oplichter. Was maar 10 dollar maar oh wat deed dat pijn! Fijne vakantie verder, warme groet uit de Randstad! Niek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Niek, nou voor kleinere bedragen is het me in het buitenland ook al eens gelukt (3x) maar bij de laatste keer ben ik de volgende ochtend teruggegaan en mijn geld teruggekregen (!)
      In de autohandel zijn ze helemaal niet in de minderheid denk ik...
      Haha, nou ja, een relatief goedkope levensles voor $10 moet je maar denken.
      Jij ook! En iets minder warm mag wel ;-)

      Verwijderen
  4. Ach jeetje. Wat erg om te lezen dat dit gebeurd is. Goed dat je het deelt, want ik denk dat iedereen weleens zoiets overkomt. Hopelijk niet voor dit bedrag, maar we hebben allemaal geldflaters. Ik hoop dat je er nog het beste uit weet te halen voor jezelf, maar hoogstwaarschijnlijk kun je naar je geld fluiten. Is het wel een officieel bedrijf? Je kunt ook altijd nog naar de rijdende rechter toe natuurlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. :-) Dank voor je medeleven maar er zijn ergere dingen op de wereld. Dat denk ik zeker en daarom heb ik het gedeeld. Welk bedrag het precies gaat zijn weet ik op dit moment niet en zoals gezegd heeft de auto een redelijke dagwaarde.

    Nou dat zien we dan wel nietwaar? Of het een officieel bedrijf is? ík heb in elk geval geen KvK nummer kunnen vinden, mijn advocaat wellicht wel. De voor- en nadelen van de rijdende rechter heb ik al afgewogen: dat ga ik niet doen. Ik ga überhaupt geen rechtszaak voeren, daarvoor is het schadebedrag (maximaal €2000) te laag.

    BeantwoordenVerwijderen