dinsdag 26 maart 2024

Mijn switch naar een gezonder leven

De titel dekt de lading en ik ga even op een rijtje zetten hoe het een en ander is gegaan.
Dat doe ik voor mezelf maar als er ook maar één persoon door geïnspireerd raakt zou me dat ontzettend veel plezier doen.

Het wordt een lang verhaal, maar zal waarschijnlijk wel lekker weglezen.


Mijn jeugd

Ik ben opgegroeid in een gezin waar sport nauwelijks een rol speelde. Muziek was daarentegen wel iets dat (uiteindelijk) door ons allen beoefend werd, met wisselend succes trouwens haha.

Tussen 1987 en 1992 fietste ik dagelijks 20 km naar school. Tenzij het 10 graden vroor: dan kregen we een strippenkaart. Ik heb tussen 1989 en 1991 op judo gezeten, gevolgd door 2 jaar badminton. Daarna heb ik jaren niet regulier gesport los van sporadisch wandelen/fietsen/zwemmen tot ik met collega's recreatief ging volleyballen. Dat was van 2005-2016. Daarna ging ik bij een badmintonvereniging en trof daar zelfs mijn oude trainer van 24 jaar geleden! Dat doe ik nog steeds en sinds een jaar of twee doe ik dat 2x per week. In 2018, 2019 en 2021 zwom ik ernaast ook nog wat baantjes.

Qua voeding was het bij mijn ouders thuis behoorlijk laag in calorieën en eten afhalen werd zeer zelden gedaan. We werden gestimuleerd om niet voor onze 18e te roken en te drinken, en roken heb ik dan ook nooit gedaan.

Tot 22 juni 1992 had ik, ondanks geen heftige sportieve activiteiten, een lichaam met nauwelijks een grammetje vet. Vanwaar deze specifieke datum? Het was de dag van mijn eerste biertjes. Drie pijpjes Grolsch, toen nog in bruine flesjes.


Alcohol

Kort daarop was het diploma feestje en ook daar heb ik bier gedronken. Als Achterhoeker begon ik (pas) als 17 jarige met alcohol en aangezien ik het uitgaansleven nog moest ontdekken zal ik dat eerste jaar niet heel vaak gedronken hebben. Vanaf mijn 18e veranderde dat, tot soms veel te veel. Ik heb slechts 2x overgegeven, beide keren toen ik 19 was. Het gevolg was dat er elk jaar een beetje gewicht bij kwam. Ik stond nooit op een weegschaal dus ik heb het niet bijgehouden. Aan de foto's te zien, en ik herinner me het ook wel, in 2004 was ik op mijn zwaarst. Vermoedelijk ergens tussen 95 en 99 kg.

Daarna viel ik iets af door minder (junkfood) te eten. Ik denk dat ik sinds 2005 tussen 91 en 93 kg gewogen heb.


Iets klopt er niet

De laatste paar jaar bekroop me steeds vaker het gevoel dat er iets niet klopte. Na de echtscheiding (2018) en burnout (2021) zat ik sowieso niet lekker in mijn vel en gaandeweg "heb ik aan mezelf gewerkt" zoals dat mooi heet haha.

Om wat dingen te noemen: een coach op het werk, iets meer bewegen, met name wandelen (was Covid-19 toch nog ergens goed voor) en iets gezonder eten. Ook probeerde ik wat te minderen met alcohol.

Na de burn-out en rugklachten legde ikzelf het verband tussen die twee: prikkelbare darm syndroom (PDS)! Door stress raken je darmen van streek wat bij mij voor verstopping zorgde wat weer mijn onderrug blokkeerde. Ik weet niet meer tot in welk detail ik dat hier besproken heb maar als het 10 op een schaal van 10 was kon ik niet:

  • staan 
  • zitten 
  • lopen
Zelfs omdraaien in bed lukte nauwelijks.
Dus, stel je het volgende voor: je wordt wakker (slapen ging wel redelijk goed) en zodra je een beetje helder bent is je eerste gedachte: zou ik zo meteen kunnen staan? Voorzichtig naar rechts draaien en, even goed positioneren, en in één beweging naar de vensterbank duiken en afzetten en in één keer staan. In het slechtste geval lukte dit NIET en was de pijnscheut onbeschrijfelijk. Terugvallen in bed, bijkomen en je van het bed af laten glijden.

Kruipen over de vloer naar de trap: feet first. Voeten en benen steeds 1 treetje lager tot toch uiteindelijk de verticale houding gevonden werd. En dan naar beneden schuifelen etc. Jankend van de pijn in de auto naar de fysio, dat soort werk. Wel puur symptoombestrijding, de osteopaat kwam al dichter bij de bron die, om het even in "vaktermen" te zeggen, heeft mijn darmen recht gelegd. Zo noemde ze het zelf niet trouwens maar volgens mij kwam het er wel op neer. Ik kon sinds die behandelingen weer symmetrisch bukken (dat had ik jaren niet gekund...)

Bah, als ik het zo opschrijf voel ik de pijn bijna weer. Hoe dan ook, de eerste stap in de goede richting was dus
  • De OSTEOPAAT (2021) maar de echte resultaten kwamen door
  • MEER TE ONTSPANNEN - door PDS programma (2022) te volgen. In combinatie met
  • IETS GEZONDER TE ETEN (stel je er niet te veel bij voor: geen frisdrank of chips meer)
Gaandeweg probeerde ik wat meer te
  • BEWEGEN (>7000 dagelijkse stappen i.p.v. >5000)
  • MINDEREN MET ALCOHOL en februari 2023 was "droog".
Op de 28e was er iets, ik weet echt niet meer wat , maar die avond dronk ik al weer volop.
In oktober 2023 besloot ik mee te gaan doen aan een 10-weken afvalprogramma maar vanwege de vakantie naar Marokko moest ik wachten op de volgende ronde die in januari 2024 zou beginnen.

In het staartje van 2023 deed ik mijn best en toen ik weer eens op de weegschaal ging staan... 


2024, het jaar van de hoofdschakelaar(s)


...gaf hij 89 kg aan. Onder de 90 kg. Oké, dit is een bemoedigend startpunt.

Het was weliswaar het ochtendgewicht en bij de weging bij de intake van het 10 weken programma was het (met kleren) 91,1 kg. De coach (ik noem hem soms sensei :-) ) introduceerde me bij 
  • MYFITNESSPAL, een app die o.a. calorieën telt.
Daarmee ging ik aan de gang en daardoor was mijn ochtendgewicht op 22 januari nog maar 87,0 kg. Het avondgewicht (met sportkleding) was 88,1 kg. De eerste 2 kg waren er dus al af.

Behalve calorieën tellen ging ik ook mijn eiwitten, vetten en vezels in de gaten houden. 
  • IK GING GEZONDER ETEN. (Met extra hulp van het boek van Allen Carr.)
In januari heb ik nog een paar maal alcohol gedronken en één keer ook veel, op za 20 januari. Wel zonder er bij te snaaien, wat ik al best knap vond. Jullie hebben het hier al kunnen lezen. Op ma 22 januari had ik er zomaar 3,0 kg bij. Ik was sowieso al van plan om weer een droge februari te gaan houden en nu klip en klaar was welke destructieve invloed alcohol had op afvallen was ik gemotiveerder dan ooit. Op 31 januari was ik nog naar een concert en heb 1 droge witte wijn en 3 halve liters gedronken. Ik heb er niet bijzonder van genoten, maar die laatste was echt mijn laatste.
  • IK STOPTE MET HET DRINKEN VAN ALCOHOL (een verslavend gif dat je NIETS brengt, alleen maar neemt.)
Alle aanpassingen versterken elkaar maar deze laatste heeft hoogstwaarschijnlijk verreweg de meeste invloed gehad op de positieve spiraal die ik heb gegenereerd. Door de extra energie ging ik 
  • MEER BEWEGEN (alles tot 3 km te voet, tot 10 km met de fiets)

Mijn huidige status

Voor het 10 weken programma waren dit mijn rapportcijfers:

Gewicht (kg): 90,1 (0-meting, gecorrigeerd tegen kleding)
BMI (kg/m²): 27,5
Vet %: 29,3
Visceraal vet %: 12

Qua ochtendgewicht: op 9 januari woog ik 89,0 kg. Vanmorgen stond de wijzer stil bij 77,5 kg.
Zie de mooie grafiek hieronder.


En mijn rapport van nu (gisteren)?

Gewicht (kg): 78,9 (avondgewicht, ongecorrigeerd tegen sportkleding)
BMI (kg/m²): 23,8
Vet %: 21,6
Visceraal vet %: 7

Ik ben er HEEL tevreden mee, de sensei ook trouwens ;-)  En...wat nu?

De balans opmaken (pun intended)

Sinds vandaag sta ik mezelf wat meer calorieën toe, blijf dit bijhouden en mezelf wegen.
Graag zou ik nog iets afdalen naar precies 77,0 kg ochtendgewicht en dan een dieetpauze houden.
Hoe lang ik deze laat duren weet ik niet en als ik weer begin weet ik niet zo goed wat mijn streefgewicht zou kunnen zijn. Onder de 75,0 kg lijkt me echt te licht worden voor iemand van 1,82 m lang. Nou, we gaan het zien!

Dit waren mijn switches naar een gezonder leven. Wanneer zet jij de eerstvolgende switch om?

Fijne avond.

16 opmerkingen:

  1. Knap hoor, echt heel goed van je. Ik heb per 1 januari ook de 'knop' omgezet. Met de overgang voor de deur wil ik echt fitter en gezonder leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Oh wat goed! Wat heb je zoal veranderd? Ik heb gemerkt dat als doelen specifieker worden de resultaten behaald en zelfs overschreden worden.

      Verwijderen
  2. Wat een spectaculair gewichtsverlies in zo'n korte tijd. Dat laatste deel leest niet als zomaar het volgende mislukte dieet, maar als een echte switch. De alcohol die alleen maar neemt, heel mooi geschreven. Naast de extra energie en het verlies van ballast, ligt er ook een diepere spirituele reis in het verschiet. Geniet er van (zonder chips en bier natuurlijk)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Niek, ja vind ik ook. Mijn doelen lagen in eerste instantie op 5 kg verliezen, en toen ik begon op een doelgewicht van 82 kg. Vanmorgen 77,2kg, zo zie je maar :-)
      Ja zo is het zeker! Naast lichamelijk heb ik me mentaal ook nog nooit zo goed gevoeld! Overigens voelt het niet als dieet en het niet drinken is helemaal een no-brainer geworden.

      Verwijderen
  3. Hi Mark, ik heb al lang niet gereageerd op je blog maar je wel gevolgd. Ik zie nu dat er nog een Niek is die op je blog reacties plaats, dat is een andere Niek dan ik, de onderwijs-Niek. Goed bezig met je gezondheid. Ik ben rond mijn 34e gestopt met roken (ik rookte veel, vooral shag). Het blowen had ik toen al langer opgegeven. Alcohol ook steeds minder en steeds meer bewegen om op een gezond gewicht te komen en inmiddels al zo'n 15 jaar stabiel. Ik voel me erg goed bij het gezondere leven en nu ik tegen de 60 loop ben ik ook blij dat ik die switch heb gemaakt. De jaren van 18 tot pakweg 25 best ongezond geleefd af en toe, veel uitgaan, veel drinken en fastfood (voor zover toen mogelijk). Al die dingen niet van thuis meegekregen, maar als jong mens een beetje uit de band gesprongen zo nu en dan! Keep up the good work! Groet Niek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh haha, goed dat je het zegt! Geen idee dat er 2 Nieks waren hier, check! Thanks, vind ik ook.
      Afgezien van het roken klinkt dat wel vergelijkbaar als hoe het bij mij ging. Gisteren weer eens patat etc. gehad en het smaakte goed maar doorgaans heb ik er niet uit mezelf trek in. Gek hoe dat gaat.
      Yes, ik houd mijn gewicht nu even stabiel. Vandaag nog een stukje hardlopen.
      Komt goed, ik spreek je!
      Mark

      Verwijderen
  4. Echt heel goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Supergoed gedaan!
    Mijn huidige switch is van bewerkt naar onbewerkt eten.
    Ik eet vooral veel meer donkergroene groenten, fruit, bonen enz en zaden, lijnzaad enz, enz.
    Verder at ik al vrij gezond. Heel weinig dierlijk eiwit. Ik ben ook met drinken gestopt in 2023. Af en toe een glas rode wijn. En ik drink nu naast koffie veel groene thee

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Jij bent ook goed bezig hoor. Waarom specifiek donkergroene groenten? En, als ik vragen mag, waarom nog wel een beetje alcohol maar minimaal dierlijk eiwit? Geen kritiek maar interesse.
      Niet te veel koffie is ook goed en thee is een prima vervanger.

      Verwijderen
    2. Dank je, ik ben in een jaar 18 kilo afgevallen, dat was geen doel maar kan geen kwaad ;)
      Ik mis alcohol niet maar soms heb ik zin in een wijntje.
      Ik probeer zo gezond mogelijk te eten en daar horen voor mij zo weinig mogelijk dierlijke producten bij. Soms kaas, soms een ei. Ik geloof dat dat beter is

      Verwijderen
    3. Oh donkergroen: daar zitten meer antioxidanten in. Bijv boerenkool, spinazie, rode kool. Maar de hele regenboog is belangrijk! Elke plant heeft weer andere specifieke stoffen die ergens in je lichaam goed werk doen ;)

      Verwijderen
    4. Ik probeer zo vaak mogelijk dr Gregers daily dozen te eten, check maar es.

      Verwijderen
    5. 18 kg is netjes, knap gedaan!
      Je mist alcohol niet maar soms mis je het wel. Je geeft er dan wel of niet aan toe?
      Gezond, of gezond voor jou. Daar kan verschil in zitten. Carr denkt er hetzelfde over maar zijn onderbouwing kan ik het deels mee eens zijn. Wetenschappelijk onderbouwen doet hij nauwelijks, helaas.
      Oké, donkergroen is goed maar de hele regenboog eten is beter. (Heeft iemand wel eens tegen je gezegd dat je vol met tegenstellingen zit? :-) ) Precies, elke plant heeft andere specifieke stoffen, daarom vroeg ik naar je focus op donkergroen.
      Oh dat is een app zie ik, ik ga er eens naar kijken. Bedankt voor je tip.
      groetjes,
      Mark

      Verwijderen
    6. Haha ja dat hoor ik vaker :)
      Bij Greger is zoals ik eerder schreef elke letter science based, dat vind ik fijn, dan kan ik het begrijpen. Ik wil weten hoe het op celniveau werkt.
      Dus bijv: lijnzaad is gezond. Okee waarom? Hij legt zeer precies uit wat voedingsstoffen in je lichaam doen en waarom kurkuma bijv kankercellen vernietigd maar een kurkumasuplement niet. Ik vind dat boeiend.
      Drank was geen verslaving. En nul alcohol is geen doel. Maar ik merkte een aantal jaar dat ik uit gewoonte elke dag iets dronk, een speciaalbiertje, een wijntje. Om die gewoonte te doorbreken stopte ik zes maanden. Nu dus af en toe als ik echt denk he ja, een wijntje, lekker!
      Dat is meestal niet ;)

      Verwijderen
  6. Oh ja gezonder voor iedereen denk ik. Het is de enige leefstijl die hartziekten en diabetes 2 kan omdraaien. Als iemand een nieuw dieet heeft en het kan dat niet moet je je afvragen wat er dan wel gezond aan is. (Bijv koolhydraatarm of Paleo) Meestal lopen ze snel vast.

    Ik moet je wel zeggen dat ik een vit D tekort heb opgelopen omdat ik dat niet bijslikte. Ik nam wel B12. En voor je zegt dat ik net zei dat suplementen niet werken ;) D en vitB12 worden goed opgenomen uit pilvorm, liefst vloeibaar en eten met vet want vetoplosbaar.
    Maar goed. Dat is vaak de reden dat mensen zeggen, als je moet bijslikken dat is het geen gezond eetpatroon.
    Wat ze vergeten is dat we niet meer in onze blote kont in Afrika rondlopen en dat je op het noordelijk halfrond haast geen D aanmaakt van okt-feb.
    B12 zit niet in dieren maar in microben in gezonde grond. Helaas is de grond zo verarmt en doodgespoten dat je dit haast niet meer binnenkrijgt als je geen vlees eet.

    BeantwoordenVerwijderen