woensdag 2 oktober 2024

Aflossen met boete

De digitale omgeving van mijn hypotheekverstrekker krijgt de laatste tijd wel eens een update. Nu zag ik net een optie om in te zien wat de situatie is zou ik de hypotheek volledig willen aflossen.

De hypotheeksom is vandaag nog €30.861,02 wat net iets meer is dan de boetevrije som van €28.500 (15% van €190.000) en eerder dit jaar had ik daarvan al €490 benut. Zou ik het geld hebben (dat is helaas niet zo) en ik zou de hele boel vandaag gaan aflossen bedraagt de boete €3,08. Nou, da's niet al te heftig meer haha.

Oe! Bij het doen van een extra aflossing zijn er zowaar 2 knoppen verschenen: "Lager termijnbedrag"" en "Kortere looptijd" hoe handig! Fijn dat de A.S.R. EINDELIJK meegaat met de technologie van de 21e eeuw. :-)

Wauw, het wordt nog mooier! Er is zelfs een heuse tool die de gevolgen van elke soort extra aflossing voor je berekent. Komt mijn enthousiasme een beetje over?! Echt heel grappig dat dit ineens allemaal mogelijk is en natuurlijk leuk te merken dat de getallen precies kloppen met die uit mijn eigen Excel bestandje. Nee, misschien zelf beter want het lijkt alsof de correctie t.o.v. op welke dag van de maand je extra aflost niet meer achteraf plaatsvindt maar direct wordt meegenomen. Dat is super en daar kan ik niet tegenop haha.


Daar komt ie

Nou, voor het 10-jarige jubileum van de hypotheek komt hier weer eens een extra aflossing ter looptijdbekorting met 8 maanden, waarbij de maandsom gelijk zal blijven aan die van deze maand (€301,50) waarbij de geschatte rentebesparing voor de resterende looptijd ca. €425 zal bedragen. Hoppa!

Zelfs de iDeal betaling gaat soepeler, ik zeg: ASR is goed bezig!

Fijne woensdag!

 

1 opmerking:

  1. Het verbaast me dat ze dat nog niet eerder hadden. Ik zit zelf bij Aegon en ons hypotheek loopt daar nu een jaar of 7. Vanaf het begin kon je alles via de app regelen en ook kiezen voor looptijdverkorting. Meteen betalen met iDeal en binnen 2 dagen bevestiging. Wij kiezen vooralsnog voor het verlagen van maandlasten, maar ons hypotheekbedrag en de maandlasten zijn ook aanzienlijk hoger.

    BeantwoordenVerwijderen