woensdag 9 oktober 2024

Dierendag

De volgende quote zou van Paul McCartney zijn:

"Als slachthuizen glazen wanden hadden, dan zou iedereen vegetarisch zijn."

Los van de ogenschijnlijke taalfout (vegetariër i.p.v. vegetarisch?) klopt het natuurlijk niet. Altijd zullen er mensen zijn die het slachten doen, dus die zullen er niet minder vlees om eten. Ook verwacht ik dat er minder huizen gebouwd zouden worden rondom deze glazen slachthuizen en dat er minder verkeer langs zal gaan. Om het maar niet te hoeven zien. En als je wel vis eet, dan ben je toch geen vegetariër? Hobbyvissers heb ik nooit begrepen maar een vis aan de haak slaan met als doel je volgende maal te zijn, dat snap ik. Ik zou het niet leuk vinden maar een vis de kop afsnijden en vervolgens fileren zou ik wel kunnen.

Een betere stelling: er wordt alleen vlees gegeten wanneer je het dier zelf geslacht hebt, of ernaast hebben gestaan. In vroegere tijden was de connectie tussen leven dier en voedsel veel meer aanwezig en dat dit nu extreem veel minder is dat lijkt me inderdaad geen goede ontwikkeling. De hoeveelheden vlees die we in de "ontwikkelde" landen consumeren is ongezond, voor zowel onszelf als de planeet.

Nou, tot zover deze bespiegelingen. Een fijne woensdag en denk eraan: straks bij de lunch is de week alweer op de helft!
(Ik hoop uiteraard dat jullie werk hebben wat dusdanig bevredigend is dat je er niet zo in staat. ;-) )

 

2 opmerkingen:

  1. De koe is geschapen om melk en vlees voor de mens te produceren. Een koe eet en herkouwt de hele dag gras. Ik zou mij schamen als ik de koe voor niets liet werken!

    Ik ben ook in India op vakantie geweest. Daar is iedereen vegetarisch en je ziet het gevolg. Er zijn geen koeien en geen schapen, de mens heeft als een sprinkhaan alles voor zichzelf opgeëist.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een onzin! Een koe is geboren, net als de mens. Omdat de mens net wat slimmer is dan de koe, is de koe de pineut en wordt opgegeten. Maar daar is ze niet voor geschapen. En in India zijn koeien zat, maar die zijn daar heilig en worden niet opgegeten. Die hebben het beter voor elkaar. En dan ben ik nog niet eens in India op vakantie geweest.

      Verwijderen