dinsdag 13 februari 2018

€87 gevonden! - update rechtsbijstand

Het blijkt dat ik van rechtsbijstand voor wat betreft werk en pensioen al via de bond verzekerd ben.

Deze module kon dus verwijderd worden uit mijn gecombineerde verzekering en dat scheelt meer dan ik had verwacht: €7,28 per maand. Toch dik €87,- per jaar!

Woonquote: hypotheeklast t.o.v. inkomen


Omdat ik met ingang van 1 januari minder salaris ontvang is de (bruto) maandlast van de hypotheek procentueel meer geworden. In onderstaande grafiek is te zien dat in december 2017 dit percentage was gezakt tot 26,7% terwijl het in januari steeg tot net boven de 30%. (Om precies te zijn: 30,06%.)




Wanneer ik met netto lasten zou rekenen zou de woonquote uiteraard lager uitvallen.
Als ik zo snel wat zoek op internet denk ik dat ik het beter doe dan gemiddeld.

Mede dankzij de extra aflossingen is het percentage in februari al weer gedaald tot (net) onder de 30% grens. Het doel is uiteraard om zo snel mogelijk dit percentage omlaag te krijgen.
Dit kan voorlopig* maar op twee manieren:

Extra inkomsten?


Met de huidige werkdruk ben ik niet van plan om meer uren te gaan werken bij mijn werkgever.
Een ander baantje erbij doen zie ik eerder zitten. Bijles en/of examentraining geven zou een optie kunnen zijn.

Een andere optie om meer inkomen te genereren is: spullen verkopen op marktplaats en alhoewel dat me veel voldoening geeft zijn dit geen gigantische bedragen.

Minder uitgaven?


Met ingang van 1 maart zal ik de inkomsten en uitgaven per maand gaan bijhouden. Ik verwacht dat er daardoor ook minder uitgegeven zal worden o.a. door het bewuster doen van boodschappen.

Doordat ik nu alleen woon zullen sommige overige kosten lager zijn waaronder elektra-, gas- en waterverbruik. Ook ben ik niet zo'n koukleum als mijn ex-lief dus dat helpt ook iets.

* Het verlagen van de hypotheekrente, een 3e optie, kan voorlopig nog niet.

2 opmerkingen:

  1. Die grafiek laat mooie dalingen zien. Goed bezig. Als je dat zo door weet te zetten, dan zit je over 2-3 jaar weer op je oude niveau.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! 3 jaar is me te lang, 2 jaar eigenlijk ook... Ha, je motiveert me extra! Streefdatum 1-1-20 om op het oude niveau te zitten. Loonsverhoging zou ook ontzettend helpen... :-)

      Verwijderen