woensdag 25 april 2018

Eenvoudig genoeg? (zelfanalyse) - deel 2

Weer een nieuwe collega blogger gevonden die ik zo aan mijn leeslijst ga toevoegen: De Budgetman.

Door hem realiseerde ik dat mijn zelfanalyse van gisteren verre van compleet was.
Hier dus deel 2:

Energieleverancier


In juni stap ik over van budgetenergie naar vandebron.nl. Volgend jaar switch ik wellicht weer terug als dat door overstapkortingen het voordeligst blijkt.
Conclusie: Eenvoudig genoeg!

Belkosten / TV / internet


Het opzeggen van mijn vaste lijn zou geen besparing opleveren. Ik gebruik hem sinds een jaar niet meer om zelf mee te bellen. Daarmee bespaar ik wel eurootjes.
Mijn 2e hands mobiel heeft een Sim-only abonnement. Ik heb, dacht ik, het laagste abonnement met €14,- maandelijkse kosten, all-in. Het alles-in-één pakket is één van de goedkoopste varianten.
Conclusie: Eenvoudig genoeg!

Leningen


Naast de hypotheek heb ik geen leningen.
Conclusie: eenvoudiger kan niet!

Rood staan


Heb ik al een paar jaar niet meer gestaan. De huidige Knab rekening kan desgewenst rood staan automatisch aanvullen met spaargeld. Die optie heb ik dus aan staan. Hierdoor zou je je lopende rekening leeg kunnen laten en alles op je spaarrekening kunnen zetten en heb je feitelijk rente over je "lopende" tegoed.
Ik heb daarnaast (toch) de kleinste rood staan limiet ingesteld van €250. Misschien dat ik die maar weer uitzet.
Conclusie: Eenvoudig genoeg!

Zorgverzekering


Met maximaal eigen risico, geen aanvullende verzekeringen en collectiviteitskorting betaal ik jaarlijks €1052. Doordat ik jaarlijks betaal is er nog een korting gerekend.
Conclusie: Eenvoudiger kan niet!

Boodschappen


Doe ik deels in Duitsland (o.a. bier) en in de winkel kijk ik naar aanbiedingen. Vooraf gestructureerd naar aanbiedingen zoeken of mee doen met zegelacties doe ik niet. Boodschappenlijstjes maak ik meestal ook niet. Inkopen doen met een vast maandelijks contant bedrag zou een idee kunnen zijn om nog wat te besparen.
Conclusie: lekker eenvoudig maar misschien niet optimaal voordelig.

Thermostaat


Deze staat ingesteld op een weekprogramma. Een slimmere thermostaat kan juist zorgen voor onnodig hoog verbruik. Het ding aanzetten als je thuiskomt van het werk en een uur voor slapen gaan weer uitzetten lijkt mij veel goedkoper. Als ik al een andere thermostaat zou monteren dan juist GEEN slimme. 's Nachts trouwens altijd ingesteld op 15°C.
Conclusie: kan eenvoudiger door een DOMME thermostaat te monteren.

Lidmaatschappen / donateur


Ik ben lid van een kleine sportvereniging, vereniging eigen huis (VEH), de algemene onderwijsbond (AOB) en de ANWB.
Geen krant, geen sportschool, geen abonnementen etc.
Verder ben ik voor €10 per jaar donateur van het plaatselijk openluchttheater. Hierdoor krijg ik voorrang op kaartverkoop.
Conclusie: Behoorlijk eenvoudig maar het nut van lidmaatschap VEH en ANWB ga ik nog eens tegen het licht houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten