maandag 22 oktober 2018

Opruimen - airBnB

Minimalist Dutchie blogt regelmatig over opruimen en bij mij thuis is de herfstvakantie ook altijd een mooi moment om het een en ander aan te pakken.
Wanneer ik haar stramien volg, eerst eens analyseren of het hier een zooitje is en/of lijkt:


IS het een zooitje?

  • Heb ik teveel spullen? (meer dan in je huis past)
Hierop een volmondig NEE. We woonden hier met zijn tweeën en nu woon ik alleen. Ik heb geen spullen bijgekocht dus is er zelfs ruimte over. Ik heb wel wat papieren en schriften etc. van eerder genoten opleidingen. Hier en daar al eens wat gedigitaliseerd maar ik vermoed dat een deel gewoon bij het oud papier kan. Ook maar eens gaan aanpakken dus!
  • Heb ik niet de juiste plek voor het ding?
Voor mijn gevoel liggen de spullen op de goede plek. Ik heb zelden moeite iets te vinden.
  • Heb ik niet voldoende opbergruimte?
Dat valt wel mee en als ik meer opbergruimte zou creëren neemt de hoeveelheid spullen wellicht toe.
Wat ik nu wél realiseer is dat ik geen enkele AFSLUITBARE opbergruimte heb. Sowieso veel open kasten maar de kastjes zijn niet afsluitbaar. Ook is geen van de kamers afsluitbaar.

Ik herinner me ineens de opmerking over inbraak: maak het inbrekers zo moeilijk mogelijk om in te breken, maar éénmaal binnen zo makkelijk mogelijk (tot op zekere hoogte). Eenmaal binnen voelt een inbreker zich iets veiliger en zou een afgesloten deur kunnen forceren met extra schade als gevolg.


LIJKT het een zooitje?

  • Hangen er snoeren in het zicht? (die ook nog eens in elkaar gekronkeld en half over de vloer of in de ruimte hangen)
Ja, sinds kort een kabel over de vloer. Daarmee moet ik nog met een vriend aan de slag.
Overige snoeren netjes weggewerkt.
  • Hangen er scheve posters/foto's etc. aan de muur of puilt de koelkast/het prikbord uit van de kindertekeningen, rekeningen...
Rekeningen en kindertekeningen bewaar ik doorgaans niet in de koelkast (hihi). Nee, niets van dit alles. Ik heb sowieso geen prikbord in de kamer. (wel eentje in de schuur, vooral decoratief)
  • Er brandt te felle verlichting. Of er is juist te weinig verlichting.
Te veel verlichting sowieso niet..... Meestal 2 lampen aan + televisie en een paar kaarsen. Ik begrijp niet hoe te weinig verlichting de indruk kan geven dat het ergens een zooitje is.
  • Zijn er 'dump zones' waar iedereen alles maar laat liggen: sleutels op het aanrecht, huiswerk op de eettafel, de 'kledingstoel' naast het bed.
Correctiewerk gaat vaak niet in één sessie en laat ik vaak op de plek liggen.
  • Hangen er opbergplanken zonder 'design'. Er staat maar gewoon wat op, het oogt altijd rommelig, de bedoeling was een leuke touch, maar het is... eigenlijk...?
Niet echt.
  • Zijn je planten zijn een eigen leven gaan leiden? Zijn ze onverzorgd of te groot geworden. Of heb ik er teveel?
Ik heb één plant (want: 2 katten...). Krijgt op tijd water.
  • Zijn de meubels zijn niet de juiste maat, passen ze niet bij elkaar, staan ze niet op een fijne plek in de ruimte.
Volgens mij is mijn meubilair best wel Feng Shui :-)  
  • Heeft het vloerkleed / het behang / de gordijnen / de kussentjes  / de vloertegels een chaotisch, schreeuwerig motief?
Welnee, alles effen. Ook geen wilde kleurencombinaties. De kussens hebben een tekstprint.
  • Is er geen 'way out' systeem? -> een routing voor de spullen die je snel weer wegdoet
In dit huis is dat er zeker wel:

Glaswerk gaat (soms via tussenstop in bijkeuken) naar de schuur: krat voor gewoon glas, emmer voor losse statiegeld flessen. Wanneer vol dan naar supermarkt.
Oud papier gaat in een doos in de bijkeuken. Doos vol dan naar schuur. Elke 3e zaterdag van de maand aan de straat zetten. Kranten en tijdschriften lees ik meestal slechts een maal en daarna direct in de doos. Een leesmand had ik wel totdat Azrael deze een keer als kattenbak gebruikte...
Preventie: Ja/Nee sticker op de brievenbus.
Lege batterijen in blauwe container in schuur.
Kapotte kleding in plastic zak --> supermarkt.
Grotere hoeveelheden metaal. --> naar oud-ijzer container brengen.
Bierdoppen: in fles bewaren t.b.v. goed doel (blindengeleidehonden?) Overig metaal: bij het plastic.


Samenvatting


Zoals ik het zie lijkt het hier geen zooitje te zijn maar is er in dit huis gebrek aan zichtbeperkende opslagmogelijkheden. IKEA (ik ben grootverbruiker) biedt mogelijkheden om kastjes en laden te monteren in een open kast. Misschien ga ik dit doen om de visuele prikkels te verminderen.

Misschien is het ook een goed idee een extra afsluitbare (non-IKEA?) kast aan te schaffen.

Overigens breng ik spullen van potentiële waarde naar de logeerkamer oftewel: "marktplaats"-kamer.

Ook lijkt het een goed idee om op het kantoortje boven, waar ik nu zit, een slot op de deur te maken.
Dit zou namelijk handig zijn wanneer ik mijn huis kortdurende zou willen verhuren via...


AirBNB


Nou, was dat een mooi bruggetje of niet? :-)

Na mijn positieve ervaring als AirBNB-er ben ik de mogelijkheid aan het overwegen om mijn hele woning zelf aan te bieden. Of wellicht slechts een kamer maar dat zou er op neerkomen dat ik tijdelijk een huisgenoot heb, en ik weer niet of ik daar perse zin in heb.

Heeft iemand van jullie ervaring met AirBnB verhuur?

3 opmerkingen:

  1. Dat je hypotheekverstrekker er toestemming voor moet geven volgens mij zolang je nog een hypotheek hebt. Tenzij je voor de wat niet weet wat niet deert methode gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohjee, ik heb een stramien :D - Grappig om te lezen dit! Tripje naar Ikea dus?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) jep! Leuk om te horen.
      Dat zou goed kunnen, of naar het kringloopcentrum.

      Verwijderen