maandag 27 mei 2024

Nuchter in m'n stamkroeg

Afgezien van pubquizzen was ik de laatste tijd zelden in mijn stamkroeg of anderszins. Voor de gezelligheid ging ik er weer eens naartoe en als nuchtere toeschouwer valt je van alles op:

  1. Hoeveel mensen aangeschoten zijn.
  2. Hoe treurig sommigen zichzelf staan te verdoven.
  3. Hoever de aftakeling bij sommige aanwezigen al gevorderd is.
  4. Hoe leuk(er) de gesprekken zijn met andere nuchtere aanwezigen.
Het tijdstip om te gaan is meestal als binnen de eerste sigaret gerookt wordt. Officieel is dat vanaf 2:00 uur maar zaterdag was dat bijna een uur eerder. Of als de stompzinnigheid dusdanig aanwezig is dat ik er klaar mee ben, dat kan ook haha.

Ik vind het geen probleem om aan te geven dat ik geen alcohol drink, ook tegen onbekenden. Altijd wordt gevraagd WAAROM? Dat vind ik al bizar: niemand vraagt immers waarom je bijvoorbeeld geen heroïne of cocaïne gebruikt. Als ik dan kort aangeef hoe of wat dan komt er BIJNA ALTIJD een reactie in de trant van: ik drink niet zo veel, alleen bier, alleen bij X gelegenheden etc. Dus kennelijk voelt bijna iedereen dat er wel iets mis mee is, maar handelt er niet naar. Ik vind het echt bizar.

Anyway, misschien zou het wel leuk zijn als ik een originele/speelse manier zou hebben om te verwoorden waarom ik niet drink. Het volgende is een oefening en ik weet nog niet waar het schip strandt. Dat weet ik sowieso niet altijd als ik hier begin te typen haha! Nou, eerst maar eens een opsomming:

Redenen om niet te drinken    (het WAAROM)

  1. Ik ben het zat om me beroerd te voelen.
  2. Ik ben het zat om me lusteloos te voelen.
  3. Ik ben het zat om me moe te voelen.
  4. Ik ben het zat om me depressief te voelen.
  5. Ik ben het zat om me minderwaardig te voelen.
  6. Ik ben het zat om mezelf te vergiftigen.
  7. Ik ben het zat om mezelf te verwonden.
  8. Ik ben het zat om dingen zat te zijn!
  9. Ik wil me alles herinneren wat ik meemaak.
  10. Ik wil geen tijd meer verspillen.
  11. Ik wil geen geld meer verspillen.
  12. Ik wil geen energie meer verspillen.
  13. Ik wil waardevollere gesprekken.
  14. Ik wil waardevollere connecties.
  15. Het slaat gewoon nergens op!
Als je een tijd gestopt bent bestaat het risico dat je vergeet hoe (erg) het was, dat het nu anders is en daardoor denkt dat één drankje wel kan. Een lijst als bovenstaande helpt daartegen.

Plezier versus Pijn


Twee kolommen met daarin "Plezier" en "Pijn". Ik ben er sowieso wel over uit dat geen van de plezierige gebeurtenissen in mijn leven door alcohol is veroorzaakt, dus die kolom zou gewoon leeg blijven! Deze vind ik best confronterend...
In de kolom "Pijn" zou sowieso mijn bovengebit vermeld staan dat behoorlijke averij opliep toen ik met een rotklap met fiets en al tegen een stoeprand kwakte. In deze tijd van het jaar valt er zonlicht rechtstreeks mijn badkamer in. Dan kan ik het in de spiegel heel goed zien waar het ivoor eindigt en het witsel van de tandarts begint.
Misschien dat ik ooit de "Pijn" kolom ooit nog maak maar dan voor mezelf.

De "Plezier" kolom zou ik ook kunnen vullen met plezier dat ik heb sinds ik gestopt ben met mezelf te vergiftigen!

PLEZIER:
  • Ik ben altijd fit.
  • Elke dag duurt zeker 1,5 uur langer!
  • Mijn conditie is enorm verbeterd.
  • Ik ben altijd scherp.
  • Mijn humeur is bijna altijd uitstekend.
  • Mijn zelfvertrouwen is gegroeid.
  • Mijn zelfbeeld is gegroeid.
  • Ik hou geld over voor leuke dingen.
  • Mijn huid is niet meer droog.
  • Mijn gezondheid is veel beter.
  • Ik ben veel kalmer.
  • Mijn leven is veel beter! 😃

Visie voor de toekomst


Alleen maar stoppen met drinken en verder niks doen: mooi, maar wat nu?
Toewerken naar idealen zoals gezonder, sportiever leven en ambitieuze plannen maken en tot uitvoering brengen qua carrière en eigenlijk je hele leven maken het uiteindelijk...een veel leuker leven.

En, is het mijn taak om een gevat of grappig antwoord te bedenken op de vraag waarom ik mezelf niet vergiftig?

3 opmerkingen:

  1. Ik heb erg moeten lachen om je blog!! Ik drink ook geen alcohol, ik ben lang geleden gestopt met uitleggen waarom ik niet drink. Ik bezoek nu ook bijna nooit meer een café, dus het wordt ook makkelijker om het gezeik te ontwijken. Op schoolfeestjes (buiten school) ben ik bij de eersten die naar huis gaat, terwijl een groepje doorgaat. De verhalen die ik dan later hoor vind ik eigenlijk heel sneu. Maar goed, ieder zijn ding en ook ik heb dingen meegemaakt waar ik liever niet meer aan terugdenk (of die ik me niet meer goed herinner) omdat ik te diep in het glaasje had gekeken, nu lang geleden. Ik voel me fitter en gezonder sinds ik drank en sigaretten heb ingeruild voor gezonde voeding en beweging. En ik ben 25 kilo kwijt, ook niet vervelend hoor! Groet van onderwijs-Niek (die over een paar weken weer zo'n eindejaarspersoneelsfeest heeft... blèh !)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Niek, cool om je positieve verhalen te lezen! Ik ga het café bezoek niet perse vermijden en weten wanneer het tijd is om naar huis te gaan werkt ook prima haha. Wel 25 kg eraf, netjes gedaan!
    Alvast sterkte met het jaarlijkse personeelsfeest!

    BeantwoordenVerwijderen