donderdag 2 mei 2024

Inkomsten/uitgaven

In het kader van de dag van de arbeid van gisteren een passende quote: 

"Medewerkers worden 's ochtends niet gemotiveerd met de gedachte dat ze die dag volop aandeelhouderswaarde mogen creëren." 

- Rosabeth Moss Kanter  

Een belangrijk doel van werken is meestal, en helaas voor sommigen uitsluitend, geld verdienen.
Dat geeft een mooi bruggetje naar (mijn) inkomsten en uitgaven.


Inkomsten

Hierover heb ik de laatste tijd al het e.e.a. geschreven. Weinig reguliere inkomsten uit arbeid aangevuld met (voorlopig) een WW uitkering en hier en daar wat incidentele inkomsten. Dat ik geen geld tekort kom en zelfs wat kan sparen heeft vooral te maken met mijn

Uitgaven

  • Transport
    • auto
      • deze staat veel vaker stil en dus wordt er veel minder dure benzine verbruikt
      • via Snapcarr of een ander platform wil ik deze wellicht gaan verhuren/delen
      • Het trouwe compacte karretje rijdt zuinig en kocht ik nieuw in 2012 en kan hopelijk nog jaren mee.
    • OV
      • naar mijn werkgever rijd ik meestal met de auto (uurtje) maar de optie OV is er ook. Daarvoor moet ik eerst 15 km overbruggen. Zou ik dit met de fiets doen dan verdien ik er iets op. De reiskostenvergoeding is namelijk prima. Nog 2 of hoogstens 3 bijeenkomsten tot de zomer en mijn afscheid, maar met meer daglicht en lekkerder weer ga ik dat die laatste keren doen.

  • Alcohol
    • Alcoholhoudende drank is duur en de accijns is sinds 1 januari verhoogd. Zowel bij de supermarkt als in het café bespaar ik dus keiharde euro's. 
    • Overigens heb ik ook herhaaldelijk gemerkt dat je van alcoholvrije drank veel minder nodig hebt omdat het: JE DORST LEST! Alcohol droogt je uit en daarom blijf je drinken. (Net zo goed als dat mensen met obesitas maar junkfood blijven eten omdat het lichaam aangeeft dat er geen werkelijk voedsel is gegeten. Naast andere effecten uiteraard.)
      • Indirecte effecten zijn legio doordat geen alcohol drinken in grote mate bijdraagt aan een betere fitheid waardoor je bijvoorbeeld meer zin hebt in lichaamsbeweging en de auto makkelijker laat staan etc.

  • Voedsel
    • Junkfood zal verhoudingsgewijs wel iets duurder zijn denk ik? Dat eet ik aanmerkelijk minder dus waarschijnlijk een kleine besparing. (Je merkt dat ik niet aan budgettering doe haha.)
    • Met fruitbomen en een moestuintje "gratis" en onbespoten voedsel in de tuin.
    • Vlees is relatief wat duurder en daarvan eet ik minder, dat wil zeggen: niet afgelopen weekend toen er een paar keer een BBQ op het programma stond.

  • Sporten
    • Badminton, zowel via vereniging als informeel clubje. Niet heel duur en naast het bewegen en het competitie element is het ook erg gezellig.
      • Ik ga er op de fiets naartoe (5 km).
    • Sportschool: sinds vorige week begonnen en voor €30 per maand onbeperkt toegang (!) Het is een klein sportschooltje (waar ik ook mijn 10 weken afvalprogramma deed) en je krijgt een schema dat je afwerkt. In een goed halfuur lukt me dat meestal wel (ik ben nogal snel) en ik zie al vooruitgang. De korte duur en afstand (1 km) zorgen ervoor dat de drempel laag is en ik ga 2 of 3 keer per week even zweten. Als warming-up ren ik ernaar toe, en weer naar huis voor cooling down.
    • Hardlopen is gratis.
    • Wandelen is gratis. (alles tot 3 km)
    • Fietsen is gratis (alles tot 10 km, en soms wat verder)
    • Zwemmen in een naburige plas is, vooralsnog, gratis. Het water zal er nu nog wel ijskoud zijn. Misschien binnenkort er toch eens kijken.
      • Op 8km fietsafstand.

  • Hobby
    • Lidmaatschap muziekvereniging. De contributie is vorige maand verhoogd maar ik krijg er veel voor terug. Bij het maandelijks oud papier ophalen wordt de lunch verzorgd en omdat ik ook bij de andere muziekvereniging help met dit karwei heb ik 2 maal per maand veel lichaamsbeweging en een gratis lunch.
    • Ik spaar postzegels en ik bezoek 1 a 2 maal per jaar een beurs. Dit zijn in principe de enige momenten dat ik er geld aan uitgeef. Ik heb sowieso geen dure hobby's.
    • Gitaren heb ik genoeg en qua apparatuur doe ik al decennia met dezelfde spullen. Soms een kleine uitgave: snaren etc.

Ik ben vast nog wat vergeten maar mijn inspiratie is op. Het is ook veel te mooi weer om binnen achter de PC te zitten. Ik sluit af met de quote van vandaag:

Heeft je probleem niet alles te maken met hoe jij vindt dat de dingen zouden-moeten-zijn?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten