zaterdag 10 maart 2018

Blijft de rente stijgen?

Spoiler alert: NEE.

Niet dat ik economisch onderlegd ben maar ik ben het eens met Bart van de Laak die in zijn artikel (be)schrijft waarom de rente voorlopig nog wel even laag blijft.

Graaiende grootbank


Het zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn: de ING bank gaat dit jaar het salaris van topman Ralph Hamers met 50% verhogen tot ruim 3 miljoen euro. Ouderwets graaien dus en dat wens ik niet te sponsoren. Ik ga overstappen, maar daarover zo meteen meer.

De manier waarop ING het salaris van zijn topman gaat verhogen is tamelijk uniek. Vanaf 2018 krijgt hij er jaarlijks extra aandelen bij ter hoogte van 50% van zijn vast salaris van 1,75 miljoen euro. Omdat er aan die uitkering geen prestatiedoelen zijn gekoppeld valt deze niet onder de bonusrestricties van 20% die in Nederland gelden voor financiële instellingen.
De voorgestelde loonsverhoging moet nog door de aandeelhouders worden goedgekeurd.
Daar krijgen ze op 23 april de kans voor tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering.

Hier nog een grappig opinie artikel hoe dit misschien wel zo gelopen is met deze meneer Hamers.

Weet u wat een generaal verdient? (En een luitenant of soldaat?)




Alhoewel €3 miljoen in het niet valt bij wat sommige voetballers opstrijken (de term "verdienen" vind ik echt niet van toepassing) wordt hier de vergelijking gemaakt met het salaris van de commandant der strijdkrachten, een luitenant en een soldaat.
Het gaat hier om (verantwoordelijkheid voor) mensenlevens en niet om het beheren van geldstromen, nou ja, je voelt hem al komen denk ik.


Overstappen?


Het enige product dat ik afneem bij één van de grootbanken is mijn lopende rekening.
Daar komt vandaag een eind aan. Een goede optie zou Knab kunnen zijn.

De hypotheek, spaarrekening/deposito en creditcard zijn al ondergebracht bij "kleinere spelers."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten