woensdag 15 augustus 2018

De schade beperken...

In 2019 wordt als onderdeel van grote belastinghervormingen het verlaagde btw-tarief van 6 naar 9 % verhoogd. Door consumptie en bepaalde diensten zwaarder te belasten en de belasting op arbeid te verlagen, moet werken volgens het nieuwe kabinet meer gaan lonen. Het standaard btw-tarief blijft onveranderd 21 %.


Wanneer geldt het lage btw-tarief?


Het verlaagde btw-tarief is in Nederland op bepaalde goederen en diensten van toepassing. Zo vallen o.a. boeken, water en voedingsmiddelen hieronder. Maar ook een bezoekje aan de kapper, de fietsenmaker of een ritje met de taxi. Exact weten welke goederen en diensten onder het lage btw-tarief vallen? Check dat bij de Belastingdienst.

Dat lijkt weinig, maar volgens economen van de ING zou een gemiddeld huishouden daardoor €300 meer per jaar kwijt zijn. En omdat de dingen die duurder worden vooral dagelijkse boodschappen zijn lijkt er geen ontsnappen aan.


Hoe beperk je de schade?


Wat kun je doen om die hogere kosten te voorkomen? Een top-6, in willekeurige volgorde met daarbij vermeld of ik het al doe of nog ga doen.

1) Sla voor 01-01-2019 een grote voorraad in van houdbare artikelen. Kies voor aanbiedingen indien mogelijk en koop niet meer dan je op kunt voor de houdbaarheidsdatum. Ga ik nog doen.

2) Ga dit jaar nog een keer naar de kapper (of koop een tondeuse: hiermee bespaar ik sowieso al jaarlijks een paar honderd euro. Dus CHECK!)

3) Doe boodschappen (en tank) in Duitsland (of België?) Dat doe ik al met enige regelmaat maar is nog beperkt. Waar je nu moet uitzoeken welke producten daar goedkoper zijn zou vanaf 2019 een veel groter deel van het assortiment goedkoper kunnen zijn. Kan uitgebreid worden.

4) Begin een moestuin, uiteraard seizoensgebonden. Ik heb nu ca. 1,5 vierkante meter en door de droogte was de opbrengst minder dan ie had kunnen zijn. Wel een leuke hobby en aankomend jaar gewoon weer inzaaien.Kan misschien efficiënter.

5) Als je nog wel eens fysieke post stuurt (ik doe het sporadisch) dan zou een of meer velletjes postzegels kopen een goede investering kunnen zijn. De reguliere (nr.1) zegels gaan maar liefst €0,95 per stuk kosten! Ga ik nog doen.

6) Schaf een fiets aan via het fietsplan van je werkgever. CHECK!


Gevolgen?


De maatregel is bedoeld om extra geld op te halen zodat er straks een nieuw belastingstelsel ingevoerd kan worden. (Waar we in principe allemaal profijt van zoude hebben.) Dat betekent natuurlijk wel dát er gekocht moet worden in Nederland ("Koop die auto!").
Dus blijven consuMEREN is weer het credo...

Jammer voor de Nederlandse economie, maar mijn eerste verantwoordelijkheid ligt toch echt bij mijn eigen begroting. Voor de lokale ondernemers minder leuk, mocht blijken dat hun inkomsten dalen wanneer mensen massaal bovenstaande en vergelijkbare maatregelen treffen.

In ons dorp zijn 3 supermarkten (nummer 4 komt eraan), 2 (of 3?) kappers, 3 bakkers, 2 groenteboeren, 2 slagers, 2 fietsenmakers en meerdere tankstations etc.
Klinkt misschien bikkelhard, maar zolang we in ons mooie dorp nog zoveel keuze hebben wil ik geen dief zijn van mijn eigen portemonnee.
Bij gelijke prijzen koop ik wel zoveel mogelijk in mijn eigen dorp. Kleren en elektro koop ik ook bijna altijd hier.

1 opmerking: