zaterdag 11 augustus 2018

Wie dit leest is...

gek? nieuwsgierig?

Het blijkt dat een goede titel ervoor zorgt dat een blogbericht (veel) vaker wordt gelezen. In sommige gevallen zou je het clickbait kunnen noemen.

Ik ga proberen daar de komende tijd eens op te letten. Wat me sowieso al opviel was dat berichten over mijn persoonlijke situatie (echtscheiding etc.) veel gelezen werden en dan met name de berichten op momenten dat het niet zo goed ging.

Nou ja, ik ga er ook niet een hele studie van maken. Ik blog omdat ik het zelf een leuke bezigheid vind en vind het erg gaaf te merken dat zoveel mensen het lezen.


Hypotheekrente vastzetten


Hier een artikel waarin voor de zoveelste keer:

  • de verwachting dat de hypotheekrente niet verder zal dalen (zou best kunnen)
  • de verwachting dat de hypotheekrente binnenkort gaat stijgen (Nee! Waarom?)
  • een mogelijke trend dat hypotheeknemers steeds meer kiezen voor lange rentevastperiode (Kan een goede keuze zijn maar OMG..., zijn Nederlanders werkelijk zo behoudend?
  • kiezen voor meer zekerheid (dat je teveel betaald aan rente...)
Nou, ik heb me weer even lekker kunnen ergeren. Dat is soms ook best fijn trouwens. :-)


Rente Barometer


Op de rentebarometer van de hypotheker (jazeker!) is te zien en te lezen dat langlopende rentes wellicht eventueel iets gaan stijgen. Of ze blijven constant, dat kan ook.

De kortlopende rentes blijven waarschijnlijk op het huidige lage niveau. Dus eh....

Dus als je echt perse een langlopende rente wilt dan liever vandaag dan morgen?
Dan nog zou ik de hypotheek splitsen: een beetje risico spreiding kalmeert mogelijk een aantal hypotheeknemers. 


30 jaar vast aan je hypotheek? - wat een onzin!


Voor iedereen die in enige mate extra wil gaan aflossen zou ik adviseren: maak een plan!
Voor degene die er echt werk van willen gaan maken (en dusdanig jong zijn dat er loonsverhoging te verwachten is etc.) zou ik zeggen: splits je hypotheek in ca. 3 gelijke delen en zet 1 deel MAXIMAAL 10 jaar vast. Een ander deel zet je vast voor de laagste bestaande rente (dat is waarschijnlijk met een looptijd van 2 jaar) en het laatste deel laat je variabel.

Het extra aflossen doe je uiteraard op het deel met de hoogste rente. 


Scenario's


1) De (kortlopende) rente blijft constant of daalt nog wat verder.
Actie: Kijk of er voor een deel een nog lagere rente mogelijk is. Wanneer dit nog steeds de tweejaarsrente is, zet het variabele deel 1 jaar na het andere deel vast. Zo kun je binnen 1 jaar tijd 1/3 e deel van je hypotheek en binnen 2 jaar tijd 2/3e deel van je hypotheek wijzigen. 

2) De rente gaat licht stijgen. Idem als 1.

3) De rente gaat fors stijgen
Actie: zet deel 2 OF 3 vast voor 10 jaar (of maximaal 20 jaar). Blijf extra aflossen op het deel met de hoogste rente. Laat het laatste deel vrij of zet het 2 jaar vast.

4) De rente gaat exorbitant stijgen.
Actie: zet deel 2 en 3 vast voor 10 jaar (of maximaal 20 jaar). Blijf extra aflossen op het deel met de hoogste rente.

Bovenstaande scenario's zijn bij gelijkblijvend of stijgend inkomen. Bij een onverwachtse terugval in situatie en inkomen kun je er eerder voor kiezen een deel vast te zetten.

Disclaimer: ik ben geen gediplomeerd hypotheekadviseur!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten